Zo beïnvloedt social media de vastgoedmarkt

Social media zijn alomtegenwoordig en ook tijdens de huizenjacht hebben ze invloed op wat we doen. Als vrienden zij investeren in een groot huis, lijkt het of we daar wél in willen volgen. Althans, dat toonde een studie van het Amerikaanse National Bureau of Economic Research aan.

Social media beïnvloedt keuzes
Het zit namelijk zo dat wanneer er op sociale media vrienden vol enthousiasme delen dat ze een huis kochten, je meer geneigd bent om ook eens de vastgoedmarkt af te schuimen en een eigen huisje te zoeken. Dat was de conclusie na een rondvraag bij 1250 respondenten in Los Angeles. Daarnaast werden de gegevens van 434.000 huurders en ruim 1 miljoen eigenaars geanalyseerd.

“Wanneer je ziet dat mensen een huis kopen, dat in waarde stijgt en uiteindelijk geld verdienen met de verkoop ervan, lijkt dat ook voor jou een betere investering”, zegt Johannes Stroebel, professor economie aan de Universiteit van New York, die meewerkte aan de studie. “Het toont aan dat een positieve ervaring binnen je sociale netwerk een belangrijke factor is en uiteindelijk je eigen keuze bepaalt.”

Niet alles is positief
Wanneer mensen op social media lezen dat sommige eigendommen met 5% in waarde zijn gestegen over de voorbije twee jaar, is er 3,1% meer kans dat zij zelf binnen de twee jaar een nieuw huis kopen. Sterker nog; 1,7% zou overwegen om een groter huis te kopen, 3,1% zou het budget ervoor aanzienlijk willen verhogen en 7% is bereid om er een nieuwe lening voor aan te gaan.

Aan de andere kant, wie op sociale media negatieve ervaringen leest bij kennissen en horen dat ze verlies lijden, is eerder geneigd om het huis te verkopen en te gaan huren. Zo’n 1% zou uiteindelijk zelfs hun eigendom goedkoper verkopen dan normaal.

“Sociale media beïnvloedt dus wel degelijk of je uiteindelijk de huizenmarkt al dan niet op gaat. Dat kan zowel in positieve als in negatieve zin zijn”, zo luidt de conclusie van Jason Dorsey, Chief Strategie van een Texaans onderzoeksbureau. “Een huis kopen lijkt haalbaarder wanneer kennissen dat ook succesvol hebben gedaan en andersom is dat niet anders. Zo ben je meer terughoudender wanneer je vrienden eerder posten over de stress die ze erbij hebben ervaren.”

Bron:
Zimmo

Gerelateerde artikels

Digitaal paspoort van uw woning bevat steeds meer informatie!

Met de woningpas heeft uw huis of nieuwbouwappartement een eigen digitaal paspoort. Sinds kort vindt u er een overzicht van de uitgevoerde renovatiewerken en kunt u zelf werken toevoegen.
Lees meer

Uitgerekend: wat kost een alarmsysteem?

Hoeveel kost het om je woning te beschermen tegen indringers? Tegenwoordig zijn de meeste alarmsystemen draadloos, maar wat kost dat nu en wat bepaalt de prijs? We vroegen het aan een gespecialiseerde veiligheidsfirma: Delta Dore Belgium.
Lees meer

Zo hou je je rookmelders in topvorm voor een brandveilige thuis!

87% van de Belgen heeft minstens één rookmelder in huis. Dat blijkt uit een onderzoek van smarthomefabrikant Netatmo. Nochtans is het in België sinds begin 2020 voor iedereen verplicht om thuis de nodige rookmelders te installeren. Bovendien weet 13% van de deelnemers niet of hun exemplaar wel correct werkt. Met deze maatregelen hou je het veilig.
Lees meer

EPB, K-peil, E-peil en U-waarde, we leggen het u uit!

Het EPB-certificaat is de ‘energetische identiteitskaart’ van uw bouw. Het zorgt ervoor dat u de energetische prestaties van een gebouw kan vergelijken met die van een ander.

Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons