Winkeliers gaan niet de concurrentie met zichzelf aan door hun waar ook op het internet aan te bieden.


Dat blijkt uit een onderzoek van Centre for Applied Research on Economics & Management (Carem) van de HvA en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

De onderzoekers interviewden 41 Nederlandse retailers die zowel online als offline actief zijn. Uit deze interviews komen vier succesfactoren naar voren:

1. Integreer multi-channel in de kernstrategie van het retailbedrijf. 
Pas waar nodig het conventionele business model, de beloningsstructuur en de organisatiestructuur aan.

2. Hanteer een geïntegreerde aanpak van on- en offline.
Door bijvoorbeeld consumenten online te verleiden de fysieke winkels te bezoeken. Op die manier zet je kannibalisatie om in synergie.

3. Ken de kanaalvoorkeuren van je klanten in de verschillende stadia van het koopproces (onderzoeken, kopen, ontvangen). 
Sluit je kanalen daar naadloos op aan en maak het switchen tussen kanalen gemakkelijk. Dat kan betekenen dat je de fysieke winkel aanpast en waar nodig aanvullend laat zijn op de webshop.

4. Zet een effectieve (IT)back office op en integreer voorraadbeheer en klantinformatie.
Hierdoor is het mogelijk beter inzicht te krijgen in het online en offline gedrag van de consument en kan deze nog beter worden bediend op zijn of haar specifieke wensen.

Online winkelen
Volgens eerder PwC-onderzoek winkelt in West-Europa circa veertig procent van de consumenten online. In Nederland is dit 56 procent. PwC verwacht dat dit percentage de komende jaren verder zal stijgen. In 2015 in West-Europa naar vijftig procent en in Nederland en het Verenigd Koninkrijk naar bijna zeventig procent.


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag