Winkeliers gaan niet de concurrentie met zichzelf aan door hun waar ook op het internet aan te bieden.


Dat blijkt uit een onderzoek van Centre for Applied Research on Economics & Management (Carem) van de HvA en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

De onderzoekers interviewden 41 Nederlandse retailers die zowel online als offline actief zijn. Uit deze interviews komen vier succesfactoren naar voren:

1. Integreer multi-channel in de kernstrategie van het retailbedrijf. 
Pas waar nodig het conventionele business model, de beloningsstructuur en de organisatiestructuur aan.

2. Hanteer een geïntegreerde aanpak van on- en offline.
Door bijvoorbeeld consumenten online te verleiden de fysieke winkels te bezoeken. Op die manier zet je kannibalisatie om in synergie.

3. Ken de kanaalvoorkeuren van je klanten in de verschillende stadia van het koopproces (onderzoeken, kopen, ontvangen). 
Sluit je kanalen daar naadloos op aan en maak het switchen tussen kanalen gemakkelijk. Dat kan betekenen dat je de fysieke winkel aanpast en waar nodig aanvullend laat zijn op de webshop.

4. Zet een effectieve (IT)back office op en integreer voorraadbeheer en klantinformatie.
Hierdoor is het mogelijk beter inzicht te krijgen in het online en offline gedrag van de consument en kan deze nog beter worden bediend op zijn of haar specifieke wensen.

Online winkelen
Volgens eerder PwC-onderzoek winkelt in West-Europa circa veertig procent van de consumenten online. In Nederland is dit 56 procent. PwC verwacht dat dit percentage de komende jaren verder zal stijgen. In 2015 in West-Europa naar vijftig procent en in Nederland en het Verenigd Koninkrijk naar bijna zeventig procent.

Gerelateerde artikels

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer

Tuinonderhoud: 4 mythes ontkracht

Op het internet of in boeken worden natuurlijke methoden verspreid die niet altijd even efficiënt zijn. Vaak hebben ze zelfs tal van nadelen.
Lees meer

7 must haves voor je terras!

Zomer, tijd dus om ons terras stevig aan te pakken en in te richten om er de komende maanden optimaal van te genieten. Heb je een groot of klein terras aan je woning of een klein balkon? Elk formaat verdient toch dat tikkeltje extra tijdens de zomer. Wij zetten je op weg!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons