Winkel met gerust hart op grote Europese onlinemarkt

Met de nieuwe Europese richtlijn voor consumentenrechten is wie koopt via het internet beter beschermd en zijn ook de bedrijven beter af. Die benutten nu te weinig de EU-troefkaart: één markt met een half miljard consumenten.
 
Rustig surfend op een zaterdagmiddag stoot u op een internetaanbieding om ‘gratis’ een nieuwe game te downloaden. U vult uw naam en adresgegevens in en drukt op ‘registreer’. Een paar muisklikken verder zit u opgescheept met een rekening van 80 euro voor de ‘gratis’ software. Hoe kan dat, en hoe kunnen internetgebruikers worden beschermd? De nieuwe EU-richtlijn voor consumentenrechten belooft een einde te maken aan de verborgen kosten op internet, zodat de Europese consument niet langer de rekening gepresenteerd krijgt voor zogeheten ‘gratis’ diensten als recepten, horoscopen en games.

De regels zijn een grote stap vooruit voor de bescherming van consumenten. Ze bieden duidelijkheid en zorgen ervoor dat de Europese consument met een gerust hart aankopen kan doen - online, telefonisch, aan de deur of op een Tupperware-party.

Meer rechten wil zeggen: meer zekerheid.
Volgens de nieuwe regels hebben consumenten in heel Europa - vanaf het moment dat ze de goederen ontvangen - niet langer één, maar twee weken bedenktijd. Dat betekent dat als een Finse ontdekt dat de roze Italiaanse designschoenen die ze online kocht niet staan bij haar jurk, ze die zonder meer mag terugzenden. Het retourbeleid is hetzelfde als voor een aankoop bij een Fins bedrijf in Helsinki. De schoenmaker in Milaan moet de consument binnen twee weken het aankoopbedrag - plus de bezorgingskosten - terugbetalen. Voortaan gelden de retourregels ook voor professionele onlineveilingen als eBay, zodat consumenten nog beter worden beschermd.

Waarom zijn die nieuwe regels zo belangrijk?
De manier waarop we vandaag winkelen en zakendoen is totaal anders dan toen de eerste EU-regelgeving op het gebied van consumentenbescherming van kracht werd. Vorig jaar kocht liefst 60 procent van de Europese consumenten goederen of diensten via internet, tegenover slechts 40 procent het jaar daarvoor en nauwelijks 20 procent in 2004.

HANDEL
Duidelijker en eenvoudiger regels bevorderen ook de grensoverschrijdende handel. Het bedrijfsleven maakt onvoldoende gebruik van de troefkaart van de EU: één markt met 500 miljoen consumenten. Eén op de drie consumenten overweegt iets online te kopen in een ander EU-land voor de prijs of de kwaliteit. Helaas doet maar 7 procent dat ook echt. Een groter vertrouwen van de consument moet ertoe leiden dat het economisch potentieel van de Europese interne onlinemarkt optimaal wordt benut.
Dat vertrouwen zal groeien naarmate oneerlijke praktijken strenger worden aangepakt. Stel dat u online een vliegticket wilt kopen. U klikt uw wensen aan, plaatst uw bestelling en komt er dan achter dat bij uw ticket een vliegtuigmaaltijd en een reisverzekering zijn inbegrepen, die u helemaal niet wilt. Dat komt omdat een aantal vakjes standaard was aangevinkt, waaronder die voor een maaltijd en een verzekering. De nieuwe regels verbieden het gebruik van op voorhand aangevinkte vakjes.

VERKOPERS
Aan de consumenten wordt voortaan ook duidelijk meegedeeld - op papier of via een e-mailbericht - wat, van wie en tegen welke prijs ze kopen en hoelang de overeenkomst geldig is. Verkopers moeten de totale prijs van het product of de dienst vermelden, inclusief eventuele bijkomende kosten. Onlinekopers hoeven geen kosten te betalen waarop ze niet duidelijk waren gewezen voordat ze hun bestelling deden. Bij digitale producten moet worden vermeld voor welke hardware en software ze geschikt zijn.

De nieuwe richtlijn is niet alleen in het belang van de consument. Ook het bedrijfsleven zal zijn voordeel doen met gelijke voorwaarden. De regels voor overeenkomsten die consumenten via internet, per telefoon of aan de deur afsluiten, zullen in beginsel in alle lidstaten gelijk zijn.

Daarnaast maakt een modelformulier over informatievoorschriften bedrijven het leven gemakkelijker. Lagere transactiekosten voor grensoverschrijdende aankopen komen iedereen ten goede. De consument krijgt meer keuze tegen een scherpere prijs.

De richtlijn voor consumentenrechten zorgt ervoor dat mensen naar volle tevredenheid online kunnen winkelen. Eerlijkheid en zekerheid, daar heeft iedereen baat bij. Of hij nu een laptop koopt via internet of kleding bestelt uit een catalogus, de consument zal kunnen rekenen op duidelijke regels die zijn rechten beschermen en hem geld besparen.


Door Viviane Reding, Eurocommissaris voor Justitie.

 

Gerelateerde artikels

Slimme CO2-meter waarschuwt wanneer je moet ventileren!

Hoe goed is de binnenluchtkwaliteit bij je thuis, op kantoor of in de klas van je kinderen? Als jij dit ook een moeilijke vraag vindt, kan de Sense, de slimme CO2-meter van Renson, je wel een handje helpen. Hij waarschuwt je aan de hand van een kleurensysteem wanneer de binnenluchtkwaliteit achteruit gaat en het dus tijd is om de ruimte te verluchten.
Lees meer

Septische put: wanneer leegmaken?

Eigenaren of bewoners van een woning met septische put vragen zich vroeg of laat allemaal wel eens af wanneer en hoevaak die leeggemaakt moet worden. Een belangrijk, maar niet zo glamoureus onderwerp!
Lees meer

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons