Verplichte attesten bij aankoop en verkoop van een woning

Wanneer u een huis wil verkopen, moet u een aantal attesten kunnen voorleggen. Zo krijgt de koper meer zekerheid over de staat van de woning en de grond. 

Volgende attesten zijn verplicht bij verkoop:
 - Keuringsattest van de elektrische installatie
Het keuringsattest geeft aan of de elektrische installatie aan de normen voldoet. Het mag zowel positief als negatief zijn.

- Bodemattest
Het bodemattest geeft aan of een grond bij verkoop al dan niet verontreinigd is. U vraagt het aan bij OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij.

- Energieprestatiecertificaat
De energiescore op het certificaat geeft de energiezuinigheid van de woning aan en enkele tips om energie te besparen.

- Stedenbouwkundig uitrekstel
Het uittreksel vermeldt de stedenbouwkundige bestemming van een goed, of er al een stedenbouwkundige vergunning werd uitgereikt, een verkavelingsvergunning van toepassing is, een bouwovertreding op berust of dat er een voorkooprecht op het goed van toepassing is.

- Postinterventiedossier
Dit dossier bevat technische gegevens over de structuren van het gebouw, hoe de structuur werd opgebouwd en welke materialen er in een gebouw zitten.

Bron: Vlaanderen.be


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag