26 september 2011


AMSTERDAM - De Nederlandse markt voor online advertenties was in de eerste helft van dit jaar goed voor 507 miljoen euro. Dat is 10 procent meer dan het jaar daarvoor, blijkt donderdag uit cijfers van brancheorganisatie IAB. 
 
De auto-industrie is met een aandeel van 12 procent van de omzet koploper op online advertentiegebied.
De financiële dienstverlening is met 10 procent verdrongen naar de tweede plek. Producenten van consumentengoederen volgen met een aandeel van 8 procent.
Aan zoekmachine-marketing wordt met 255 miljoen euro het meeste uitgegeven. In dit tempo lijkt ook de jaaromzet van 2010 (963 miljoen euro) te worden overtroffen.
“Het eerste halfjaar van 2010 was een economisch zware periode, dat verklaart voor een deel de relatieve sterke groei van 10 procent in de eerste helft van 2011", licht IAB-voorzitter Joris van Heukelom toe.

2012
Voor het marktonderzoek ondervraagt het IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers, die samen meer dan 334 websites vertegenwoordigen. Die uitgevers voorzien voor 2012 een forse bestedingsgroei van gemiddeld 20 procent.
De brancheclub signaleert een forse groei van automatische advertentiehandel, 'automatic trading'.
Op dit moment is deze tak van adverteren goed voor 10 procent van de 'display'-advertenties, de veelvoorkomende reclameafbeeldingen die op de meeste websites te vinden zijn.
"We verwachten dat automated trading dit jaar zal groeien tot ongeveer 30 procent", zegt Janneke Niessen, binnen de IAB specialist op dit gebied. De prijzen voor dit soort advertenties komen tot stand op een soort beurs, gerund door bedrijven als Improve Digital, Admeld en Invite Media.
Het bekende veilingmodel van Google, op basis van tekst, wordt zo uitgebreid naar plaatjes. Adverteerders bieden daarbij op doelgroepen, waarna de advertentie bij de meest relevante sites wordt geplaatst. Er ontstaat zo een complex netwerk van partijen die betrokken zijn bij online adverteren. 
Volgens Niessen gaat de geautomatiseerde advertentiehandel niet ten koste van 'handmatig' advertenties inkopen. "Je hebt nog steeds beide vormen van adverteren nodig."

Bron:
http://www.nuzakelijk.nl/e-business/2616546/online-advertentiemarkt-groeit-10-procent.html

 


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag