Online advertentiemarkt groeit 10 procent


AMSTERDAM - De Nederlandse markt voor online advertenties was in de eerste helft van dit jaar goed voor 507 miljoen euro. Dat is 10 procent meer dan het jaar daarvoor, blijkt donderdag uit cijfers van brancheorganisatie IAB.
 
De auto-industrie is met een aandeel van 12 procent van de omzet koploper op online advertentiegebied.
De financiële dienstverlening is met 10 procent verdrongen naar de tweede plek. Producenten van consumentengoederen volgen met een aandeel van 8 procent.
Aan zoekmachine-marketing wordt met 255 miljoen euro het meeste uitgegeven. In dit tempo lijkt ook de jaaromzet van 2010 (963 miljoen euro) te worden overtroffen.
“Het eerste halfjaar van 2010 was een economisch zware periode, dat verklaart voor een deel de relatieve sterke groei van 10 procent in de eerste helft van 2011", licht IAB-voorzitter Joris van Heukelom toe.

2012
Voor het marktonderzoek ondervraagt het IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers, die samen meer dan 334 websites vertegenwoordigen. Die uitgevers voorzien voor 2012 een forse bestedingsgroei van gemiddeld 20 procent.
De brancheclub signaleert een forse groei van automatische advertentiehandel, 'automatic trading'.
Op dit moment is deze tak van adverteren goed voor 10 procent van de 'display'-advertenties, de veelvoorkomende reclameafbeeldingen die op de meeste websites te vinden zijn.
"We verwachten dat automated trading dit jaar zal groeien tot ongeveer 30 procent", zegt Janneke Niessen, binnen de IAB specialist op dit gebied. De prijzen voor dit soort advertenties komen tot stand op een soort beurs, gerund door bedrijven als Improve Digital, Admeld en Invite Media.
Het bekende veilingmodel van Google, op basis van tekst, wordt zo uitgebreid naar plaatjes. Adverteerders bieden daarbij op doelgroepen, waarna de advertentie bij de meest relevante sites wordt geplaatst. Er ontstaat zo een complex netwerk van partijen die betrokken zijn bij online adverteren. 
Volgens Niessen gaat de geautomatiseerde advertentiehandel niet ten koste van 'handmatig' advertenties inkopen. "Je hebt nog steeds beide vormen van adverteren nodig."

 

Gerelateerde artikels

Slimme CO2-meter waarschuwt wanneer je moet ventileren!

Hoe goed is de binnenluchtkwaliteit bij je thuis, op kantoor of in de klas van je kinderen? Als jij dit ook een moeilijke vraag vindt, kan de Sense, de slimme CO2-meter van Renson, je wel een handje helpen. Hij waarschuwt je aan de hand van een kleurensysteem wanneer de binnenluchtkwaliteit achteruit gaat en het dus tijd is om de ruimte te verluchten.
Lees meer

Septische put: wanneer leegmaken?

Eigenaren of bewoners van een woning met septische put vragen zich vroeg of laat allemaal wel eens af wanneer en hoevaak die leeggemaakt moet worden. Een belangrijk, maar niet zo glamoureus onderwerp!
Lees meer

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons