Is de Belg klaar voor het ‘slimme’ huis?

Technologie is tegenwoordig overal, ook in onze huizen. We spreken dan van ‘smart’ homes: woningen waarin verschillende zaken en toestellen via een draadloze internetverbinding met elkaar verbonden zijn. De technologie is er, de vraag die onderzoeksbureau GfK stelde was, is de Belg er ook klaar voor?

Welke slimme toepassingen zijn er?

• Huishoudelijke apparaten 

• Energie & belichting 

• Connectiviteit & entertainment 

• Gezondheid 

• Controle & beveiliging 

Kortom, een hele waaier aan mogelijkheden zijn al beschikbaar. Wereldwijd gaat het meeste interesse uit naar controle & beveiliging en energie & belichting, maar de andere volgen op korte afstand. Smart Homes en connectiviteit zitten duidelijk wereldwijd in de lift. 

Hoe staat de Belg ten opzichte van de Smart Home trend?

Ongeveer 70% van de Belgen geeft aan klaar te zijn voor ‘slimme’ toepassingen. Eén op drie geeft zelfs aan uitermate geïnteresseerd te zijn. Toch neemt de trend in België nog geen enorme vaart en daar zijn een aantal redenen voor. 

Als belangrijkste reden wordt de kostprijs naar voren gebracht. Smart Home toepassingen zijn momenteel nog duur. Ook privacy issues spelen een rol, de Belg is eerder van het voorzichtige type en neemt trends vaak wat later over. Heel bizar is het feit dat voornamelijk jongere consumenten deze bezwaren opperen. Bij ouderen is het dan weer eerder de angst voor wat nieuws en het gebrek aan kennis wat de doorbraak stremt. 

Opportuniteiten in overvloed

Bedrijven die met ‘slimme’ toepassingen bezig zijn hebben er alle belang bij snel te schakelen en mogelijke opportuniteiten te grijpen. De Belg geeft immers overduidelijk aan naar 1 aanbieder uit te kijken, voor alle slimme toepassingen in huis. Het bedrijf dat hier accuraat en snel op inspeelt heeft dus alle troeven in handen om uit te groeien tot een marktleider. 

De consument verwacht overduidelijk dat de verschillende toepassingen naadloos samenwerken en een positieve, gebruiksvriendelijke ervaring bieden. 

Samenwerken is de toekomst

De verwachting is dan ook dat bedrijven die momenteel mekaar beconcurreren, binnenkort zullen moeten samenwerken om de consument de belevening te geven die hij/zij verwacht. Pas dan zal de Smart Home trend volledig kunnen doorbreken. 

Bron:
Immovlan

Gerelateerde artikels

Slimme CO2-meter waarschuwt wanneer je moet ventileren!

Hoe goed is de binnenluchtkwaliteit bij je thuis, op kantoor of in de klas van je kinderen? Als jij dit ook een moeilijke vraag vindt, kan de Sense, de slimme CO2-meter van Renson, je wel een handje helpen. Hij waarschuwt je aan de hand van een kleurensysteem wanneer de binnenluchtkwaliteit achteruit gaat en het dus tijd is om de ruimte te verluchten.
Lees meer

Septische put: wanneer leegmaken?

Eigenaren of bewoners van een woning met septische put vragen zich vroeg of laat allemaal wel eens af wanneer en hoevaak die leeggemaakt moet worden. Een belangrijk, maar niet zo glamoureus onderwerp!
Lees meer

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons