20 juli 2011

 

Onder het motto ‘Vraag het aan Q’ kregen de leden van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) de kans om eender welke vraag voor te schotelen aan minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne. De reacties bleven niet en dus stapte het BIV met een map vol vragen en bedenkingen naar de man die zich minister Q laat noemen. ‘Een goeie makelaar’, zo stelt hij, ‘levert hoe dan ook een toegevoegde waarde’.

Voor we het woord aan onze makelaars zelf geven… Vertel ons eens hoe u naar onze sector kijkt. Is er nog een mooie toekomst voor de makelaar weggelegd, denkt u?
‘Makelaars moeten het vooral van hun expertise hebben. En dat zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden, al was het maar door de groei van het internet. Dus vooral op dat vlak zal de sector zich nog meer moeten differentiëren. Uiteindelijk moet de makelaar diegene blijven die zeer veel kopers en verkopers bijstaat tijdens één van de belangrijkste transacties in hun leven.’

Economen zeggen wel eens: ‘De hele crisis is begonnen bij de vastgoedsector, dus als het daar beter gaat, mogen we ons aan betere tijden verwachten’.
‘In elk geval is en blijft de bouwsector een belangrijke motor van onze economie. Maar algemeen heeft de Belgische vastgoedsector de crisis goed doorstaan en hebben we fenomenen zoals in de VS kunnen vermijden.’

Niet zolang geleden riep het BIV de pers bijeen om duidelijk te maken dat we écht nog niet zo slecht zijn als velen durven denken. Iets wat de jongste cijfers van uw Economische Inspectie trouwens onderschrijven. Wat denkt u van het resultaat van die inspectieronde?
’Als we zien dat zeven op de tien makelaars dit keer wel in orde waren met hun contracten, is dat een verbetering ten opzichte van het vorige onderzoek. En uiteraard is dat positief. Zeker omdat we bij de ondernemingen die al eens gecontroleerd werden een sterke verbetering zien. Maar het kan altijd nog beter.’
‘De Economische Inspectie moet zijn rol blijven vervullen op de vastgoedmarkt. En ook het BIV kan zijn leden trouwens verder blijven sensibiliseren om de wettelijke bepalingen na te leven. Op dat vlak kunnen mijn diensten en het BIV dus hand in hand gaan.’
‘En als er misverstanden zouden zijn? Wel, mijn administratie is een open huis en steeds bereid tot overleg met de betrokken economische actoren. Het BIV mag mij dus haar voorstellen tot verbetering van de bestaande regelgeving altijd meedelen (iets dat intussen al gebeurde, red.).’

Bedankt, als we u dan nu enkele vragen vanuit de sector zelf mogen voorschotelen. De eerste: Er is al lange tijd sprake van het openstellen van het kadaster voor de vastgoedsector. Wanneer is het zover, want veel documenten die je nodig hebt voor de verkoopsprocedure zijn namelijk snel terug te vinden via het kadaster? (vraag van M. Bollen)
‘Sta me toe even de korte geschiedenis van dit verhaal te schetsen. Op 18 mei 2007 werd een protocolovereenkomst afgesloten tussen de Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) en het BIV. Daarin werd duidelijk gezegd dat een online-consultatie van de kadastrale legger en het kadastrale plan absoluut realiteit moest worden. Drie jaar later – om precies te zijn op 25 maart 2010 – gaf de Privacycommissie uiteindelijk groen licht om alle erkende vastgoedmakelaars digitaal toegang te geven tot bepaalde gegevens van het kadaster.’
‘Om dat mogelijk te maken, stak de Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV) al een eerste project in gang. Eind maart van dit jaar hebben we al het nodige kunnen afronden en intussen is het BIV bezig met het creëren van een klantvriendelijke toepassing, waarmee alle gegevens ter beschikking gesteld kunnen worden.’

Over de ‘eeuwige’ ongelijkheid tussen notarissen en makelaars: Waarom moeten wij BTW doorrekenen aan onze klanten, terwijl notarissen geen BTW-nummer nodig hebben, maar wel makelaarspraktijken mogen uitoefenen. Op die manier is het evenwicht soms toch zoek. Heeft u hierop een antwoord? (vraag van Ph. Ruyssen)
‘Het KB van 14 november 2006 bepaalt nauwkeurig de regels die van toepassing zijn rond bemiddelingsactiviteiten van notarissen. Zo kan een notaris de onroerende goederen van zijn klanten te koop stellen en zelfs bemiddelen bij de verkoop, tenminste als de opdracht samengaat met een ambtsverrichting. Maar het is hem wél verboden verkoopsopdrachten te werven via prospectie. En wanneer de klant al een contract heeft afgesloten met een vastgoedmakelaar, mag de notaris sowieso geen bemiddelingsopdracht uitvoeren.’

Een makelaar die liever anoniem blijft, wilde u graag de volgende vraag voorleggen: Tegenwoordig beslissen meer en meer mensen om hun woning zelf te verkopen, uit de hand of via de bekende sites… Voor de makelaar is dat natuurlijk geen al te beste evolutie. Wat vindt u daarvan?
‘Internet maakt het voor iedereen makkelijker en bepaalde sites spelen daar handig op in. Het is ook iets goedkoper voor de betrokkenen, maar daar tegenover staat natuurlijk het gebrek aan expertise qua rechten en plichten van kopers en verkopers. Laat het me zo zeggen: het is een tendens die we niet kunnen tegenhouden en elke burger moet voor zichzelf beslissen op welke manier hij te werk zal gaan. Het is aan de makelaars om het internet in hun voordeel te gebruiken. Voeg daar nog eens jullie kennis en ervaring aan toe en elke klant zal de weg naar jullie blijven vinden.’

Enkele tientallen makelaars reageren daar als volgt op: Jammer genoeg zien we dat de particuliere verkopers sommige wettelijke verplichtingen over het hoofd zien, eenvoudigweg omdat het dikwijls toch niet zo evident is. Mogen die particuliere verkopers zich ook aan controles verwachten, net zoals wij streng gecontroleerd worden?
’Het is in het belang van alle marktactoren dat iedereen zich aan de regels houdt. En het is dan ook niet meer dan logisch dat elke overtreder kan worden aangepakt. Maar voor hetgeen ik bevoegd ben – en in het bijzonder voor de marktpraktijken – zijn er momenteel geen afdwingbare regels voor niet-ondernemers. (nvdr. Let op, elke eigenaar die een woning verkoopt – gelegen in een Vlaamse gemeente die beschikt over een goedgekeurd plannen- en vergunningsregister – is wel onderhevig aan de bijzondere informatieplichten).’

Een onroerend goed verkopen is iets waarvoor je in feite professionals nodig hebt. Volgens sommigen zou het verboden moeten worden dat een particulier een tuinbordje mag aanbrengen met daarop ‘woning te koop’. Is dat te verregaand voor u? Of hoe ziet u dat? (vraag van D.P. Teurfs)
‘Ik hou niet van verboden, tenzij ze echt nodig zijn. Laat de mensen vrij kiezen. Het is aan de makelaar om zijn of haar toegevoegde waarde te tonen.’

Laatste vraagje: Soms zijn er klanten die een afspraak maken, maar die dan helemaal niet nakomen en zelfs niet annuleren. Heel wat tandartsen of dokters durven in dat geval een kost aanrekenen. Zou u het een goed idee vinden mochten makelaars dat ook doen? (vraag van Y. Wuytens)
‘Dat is echt een keuze die elke makelaar voor zich moet maken. Maar vergeet niet, een goeie relatie – of het nu contractueel of commercieel is – steunt in de eerste plaats nog altijd op eerlijkheid en vertrouwen.’

Bron:
www.vincentvanquickenborne.be

 

 


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag