Hoe het internet de aankopen van de Belgen beïnvloedt

Het IAB en Google onthullen het online en offline gedrag van de Belgische gebruikers. De analyse brengt met name aan het licht dat de mobiele aankopen pijlsnel stijgen in ons kleine land...

Waar en hoe kopen de Belgen vandaag? En wat is de rol van het internet bij hun aankopen? De gegevens die verkregen werden via de "Consumer Barometer" van IAB Europe (in samenwerking met Google en TNS Infratest) bieden een gedetailleerde analyse van het online en offline gedrag van de Belgische gebruikers tijdens het jaar 2012.

Concreet beschikt 79% van de Belgische bevolking over internettoegang. Het mobiele internet stijgt gestaag: 22% van de Belgen heeft een smartphone en gebruikt die om online producten op te zoeken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een kwart van de Belgische gebruikers (26%) online opzoekingen verricht vooraleer een product te kopen. Tegelijk hecht 26% belang aan het feit dat men producten kan zien of raad kan vragen aan een "fysieke" expert. Onze Franse en Nederlandse buren vertonen echter een duidelijke voorkeer voor de online opzoekingen. 38% van de Nederlandse gebruikers zoekt enkel nog online iets op (19% gaat offline naar informatie op zoek). Het verschil is minder uitgesproken in Frankrijk: 34% zoekt online op, terwijl 21% verkiest offline op te zoeken.

Welke producten worden het meest opgezocht in België? Volgens de barometer zijn dat in orde van belangrijkheid immobiliën, tickets, hotels, vluchten, software, en camcorders.

Wat alle onderzochte landen gemeen hebben: de producten die online opgezocht werden, worden vaak ook online gekocht. De Belgische gebruiker volgt deze trend. De hierboven genoemde producten (tickets, vluchten en hotels) worden vaker online gekocht dan producten waarnaar men offline zocht.

België onderscheidt zich echter van Frankrijk en Nederland: waar 37% van de Nederlandse gebruikers een product online koopt, is dat percentage slechts 28% in Frankrijk, en 18% in België.

Bron:
https://www.digimedia.be/News/nl/13244/hoe-het-internet-de-aankopen-van-de-belgen-be-nvloedt.html

Gerelateerde artikels

Slimme CO2-meter waarschuwt wanneer je moet ventileren!

Hoe goed is de binnenluchtkwaliteit bij je thuis, op kantoor of in de klas van je kinderen? Als jij dit ook een moeilijke vraag vindt, kan de Sense, de slimme CO2-meter van Renson, je wel een handje helpen. Hij waarschuwt je aan de hand van een kleurensysteem wanneer de binnenluchtkwaliteit achteruit gaat en het dus tijd is om de ruimte te verluchten.
Lees meer

Septische put: wanneer leegmaken?

Eigenaren of bewoners van een woning met septische put vragen zich vroeg of laat allemaal wel eens af wanneer en hoevaak die leeggemaakt moet worden. Een belangrijk, maar niet zo glamoureus onderwerp!
Lees meer

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons