Europese recessie goed voor online performance advertising


Driekwart Europese adverteerders wil budget voor online performance advertising opschroeven 

Amsterdam, 30 September 2011 /EZPress/ - Zanox-M4N, de Nederlandse marktleider in performance advertising en onderdeel van de internationale Zanox-groep, maakt vandaag tijdens de zanox-M4N ExpertDay de onderzoeksresultaten bekend van een enquête onder 60 online marketing managers van diverse Europese adverteerders. Maar liefst 75 procent gaf aan de adverteeruitgaven in het online kanaal te zullen verhogen. Uit het Europese Adverteerdersonderzoek 2011 van de Zanox-groep blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden het online performance kanaal wenst te verstevigen ten koste van het branding kanaal. Gemiddeld verklaarden de ondervraagde online marketeers het budget voor performance advertising met 12 procent te willen opschroeven. Een belangrijke verklaring die werd gegeven is de recessie-bestendigheid van performance advertising.

De resultaten van het Zanox onderzoek staan niet op zichzelf. Ook IAB Europe, de brancheorganisatie voor interactive advertising signaleerde een groei in online advertentiebestedingen van 15,6 procent naar 17,7 miljard euro in 2010. Nederland geeft in totaal 1 miljard euro uit aan online adverteren en staat daarmee op plaats vier in de Europese top tien. Het performance kanaal groeit overigens harder dan de algemene online advertentiebestedingen. IAB Nederland maakte eind mei dit jaar bekend dat affiliate marketing, het grootste performance advertising kanaal, in 2010 een groei heeft gerealiseerd van maar liefst 23 procent.

"Er is duidelijk sprake van een trend in budgetverschuiving ten gunste van online performance advertising”, bevestigt Roger Kenbeek, Managing Director bij Zanox-M4N. ,,De algemene trend is: meer budget voor online adverteren en daarbinnen geldt weer meer budget voor performance advertising.” Thomas Joosten, eveneens Managing Director bij Zanox-M4N vult aan: ,,Met de dreigende economische recessie zijn adverteerders steeds meer op zoek naar zekerheid en verwachten ze een maximale return-on-investment van hun advertentiebestedingen. Performance advertising is het enige online advertentiekanaal waarbij het “no cure, no pay”-principe echt van toepassing is. Hoe groter de economische dip, hoe hoger de bestedingen in performance advertising.”

Overigens zoeken niet alleen adverteerders in recessietijd naar meer zekerheid, ook consumenten maken bewustere keuzes bij aankopen. Afgelopen woensdag maakte de Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) bekend dat Nederlandse consumenten meer tevreden zijn over het internet als oriëntatiekanaal. Bij ruim tweederde van de aankopen hebben Nederlanders vooraf naar informatie gezocht op het internet. De transparantie van het internet en het grote aanbod van websites die consumenten informeren, adviseren en helpen bij hun aankoopkeuze, bieden uitkomst bij een recessie.

Aan het Europese Adverteerdersonderzoek 2011 van de Zanox-groep hebben 60 online marketing managers van adverteerders uit verschillende sectoren deelgenomen. De adverteerders zijn actief in retail, travel, finance, telecom, automotive en FMCG en afkomstig uit negen Europese landen, waaronder Nederland.

Roger Kenbeek besluit: ,,Naast de wens om resultaatgerichter te adverteren, gaven onze klanten aan de online adverteeruitgaven direct te willen koppelen aan de daadwerkelijke salesactiviteiten. Andere belangrijke redenen die werden genoemd om het online performance kanaal uit te breiden, waren de recessie-bestendigheid, de grotere budgetflexibiliteit en het vermogen om de juiste doelgroepen te bereiken en deze tot een sale of lead te laten converteren.”

Bron:
Lubbers & De Jong
https://www.ezpress.eu/nieuws/20395/Europese-recessie-goed-voor-online-performance-advertising

Gerelateerde artikels

Hoeveel verdient je bank op je hypothecaire lening?

Weet je echt hoeveel je hypothecair krediet kost? Wanneer je een lening onderschrijft, vergoedt de bank zichzelf voor haar diensten en om het risico op wanbetaling te compenseren. Deze marge heeft zijn weerslag op je rentevoet, die je kan onderhandelen met je bankier. Ontdek hoeveel je bank verdient aan je hypothecaire lening en hoe je betere voorwaarden onderhandelt.
Lees meer

Zonnepanelen ook in 2021 rendabel!

Groene energie is een blijver. Ook in 2021 levert investeren in zonnepanelen een positieve bijdrage aan zowel het klimaat als je portefeuille. Zo zijn er vanaf dit jaar opnieuw subsidies voor nieuwe installaties en kan het wegvallen van de terugdraaiende teller je financieel voordeel opleveren, aangezien het prosumententarief in dat geval ook wegvalt!
Lees meer

Onderhoudstips: maak je terras klaar voor de lente!

De lente is in het land. Kan je terras na de winter nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is een grondige reiniging geen overbodige luxe! Met deze tips geniet ook jij in geen tijd van de heerlijke lentezon!
Lees meer

Dit moet je weten over de nieuwe regels rond woonkwaliteit in Vlaanderen!

Sinds 1 januari laatstleden geldt er in Vlaanderen een nieuw decreet rond de kwaliteit van woningen. Dat is onder andere van belang als je een woning (ver-)huurt. Wat moet je daarvan weten? Wat riskeer je als een woning verhuurt die niet aan de normen voldoet?
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons