Eigenaars willen hun koopwoning vinden op het hele Internet

Voor een ieder die geïnteresseerd is in de woningmarkt, als potentiële verkoper of koper is het van groot belang te weten wat er op de vastgoedmarkt gebeurt.

Bij het verkopen van vastgoed proberen sommige particulieren het eerst zelf en halen hun informatie uit de aanbiedingen in bladen, woningkrant, internet of andere uitingen. Je ziet dan een aanbieding met soms wat foto’s, welke regelmatig van bedenkelijke kwaliteit zijn, en meestal staat er een vraagprijs bij vermeld.

Lukt het niet gaan ze aankloppen bij een vastgoedmakelaar. De makelaar die dicht op de markt zit en daar heel de dag mee bezig is. Hij zal u graag adviseren, uw woning taxeren en u bijstaan bij onderhandelingen. Ook zal hij instaan voor de nodige marketing en publiciteit teneinde de verkoop van uw woning te versnellen.

Maar, eenmaal de verkoopopdracht ondertekend, doet de makelaar ook wat hij beloofde te doen? Staat hij u bij met raad en daad? Doet hij de nodige inspanningen, marketing en publiciteit?

Traditioneel worden de onroerende goederen die de vastgoedmakelaar in zijn portefeuille heeft, geafficheerd aan de ruiten van het kantoor. Het kan ook door er grote affiches en borden te bevestigen of via lokale kranten of magazines duidelijk maken dat het goed op de markt wordt aangeboden. Sedert de sterke opkomst van het Internet is duidelijk geworden dat voor de woonmarkt vooral het Internet veruit hét belangrijkste medium is geworden voor het promoten van de portefeuille. Bijna alle makelaars gebruiken vooral deze methode om hun aanbod in de kijker te plaatsen.

Betaal- en gratis immosites
Vastgoedmakelaars proberen zoveel mogelijk middelen aan te wenden. Hoe meer hun aanbod in de kijker staat, hoe groter de kans op het voltooien van een transactie. Maar hoe meer middelen er worden aangewend, hoe groter de totale kost wordt. Daarom zijn makelaars vastgoedportalen beginnen analyseren om een zo goed mogelijk overzicht te hebben. In België zijn er gratis en betaal immosites.

Het bekendmaken van onroerende goederen die vastgoedmakelaars in portefeuille hebben en bij het grootste immo portaal van België plaatsen, geeft onmiskenbaar de meeste resultaten maar daar hangt dan ook een serieus kostenplaatje aan waardoor voor sommige makelaars bijna het volledig marketingbudget naar toe gaat. Voor op andere immobiliën sites te staan blijft er dan meestal ook niet veel budget meer over. Bij enkele gesprekken met makelaars komt veelal hetzelfde terug: ‘als we op de grootste staan is het voldoende’, echter de realiteit is dat Internauten het Internet ‘af surfen’ op zoek naar alle immosite waar ze hun droomwoning zouden kunnen vinden.

Zo weinig mogelijk publiciteit
Sommige makelaars wensen zo weinig mogelijk uit te geven aan publicitaire kosten. Zij vinden dit dan ook een ‘lastige’ kost die ze liever niet hebben. Echter, rekening houdend met het gemiddeld commissieloon van 3% die een vastgoedmakelaar vraagt in België zou men toch kunnen veronderstellen dat vastgoed publiciteit, iets wat verwacht wordt door een eigenaar die zijn woning bij een vastgoedmakelaar te koop stelt, bij verkoop van een woning maar een fractie inneemt van de algemene verkoopkost. Bij een verkoop van een woning van €300.000 rekent de makelaar veelal €9000 commissieloon x het aantal verkopen (portefeuille). Dit zou toch voldoende moeten zijn om altijd aan de wensen van de eigenaars tegemoet te komen hun woningen altijd op alle online vastgoedsites aan te bieden.

Eigenaars eisen naast zich neerleggen?
Voor eigenaars is het dan ook veelal een raadsel waarom vastgoedmakelaars geen gebruik maken van alle vastgoedportalen om de woning te koop aan te bieden. Eigenaars vinden als er een verkoopopdracht wordt afgesloten met een vastgoedmakelaar deze laatste er alles moet doen om zo veel mogelijk publiciteit te maken en overal te melden dat hun eigendom op de markt wordt aangeboden. Maar vele vastgoedmakelaars vinden dat zij, en niet de eigenaar, het best geplaatst is om te oordelen om al dan niet op een bepaalde vastgoedsite de koopwoning aan te bieden. Sommigen vastgoedmakelaars zijn hierover dan ook zeer terughoudend. Eigenaars van hun kant vinden niet dat de makelaar hier autonoom mag over beslissen en willen het liefst op zoveel mogelijk sites met hun woning staan.

Feit is dat sommige immo sites meer huur aanvragen genereren dan koopaanvragen. In het antwoorden van huuraanvragen kruipt dan ook veel meer tijd dan in de koopantwoorden en commercieel is het veel gunstiger om tijd te steken in verkoopcommunicatie. Langs de andere kant kunnen vastgoedmakelaars ook gebruik maken van de vele gratis immo sites die België rijk is. Maar sommigen doen dit niet omdat het té veel tijd in beslag zou nemen ‘om overal op te staan’.

Eigenaars overtuigen
Vastgoedmakelaar zullen zich meer en meer moeten aanpassen aan de wensen van de verkopers en zich hiermee weten te verbinden door zich volledig bewust te zijn van de volledige kracht van het Internet. In vrijwel alle regio’s zitten verhoudingsgewijs teveel makelaars en de consument is veel mondiger geworden. Zij zien dan ook heel duidelijk op de vastgoedmarkt welke vastgoedmakelaar met zijn vastgoedportefeuille waar en op welke sites aanwezig is. Men kan dus eigenaars niet meer inpraten dat men een vastgoedportefeuille op alle vastgoedsites toont als dit niet zo is. Eigenaars willen nu eenmaal dat hun woning overal wordt aangeboden en maken snel een analyse als dit niet gebeurt.

Maar, waar vele makelaars waarschijnlijk geen rekening mee houden is dat marketing bedrijven technieken ontwikkelden zodat consumenten op een eenvoudige wijze de ‘vastgoedbranche’ kunnen volgen en de werkelijkheid van de gegevens, feiten en analyses met een eenvoudige klik kunnen achterhalen.

Verkoopeigenaren dienen er dan ook bij hun vastgoedmakelaar op aan te dringen, desnoods schriftelijk, om de woning dat ze op de markt aanbieden bij alle vastgoedportalen getoond wordt om zo een snellere verkoop te kunnen realiseren.

Terecht! Vandaar dat Oximo op 8 kanalen publiceert, én ook via sociale media.

Gerelateerde artikels

Wat is dat, een naakte eigenaar?

Als je een erfenis hebt gekregen, kan het soms gebeuren dat je een rol als naakte eigenaar krijgt toebedeeld, bijvoorbeeld als naakte eigenaar van de ouderlijke woning. Maar wat betekent dat nu concreet? 

Aangezien er heel wat kan komen kijken bij het naakte eigenaarschap bezorgen we je graag nog wat extra informatie.
Lees meer

Hoe zit het vruchtgebruik nu eigenlijk in elkaar?

Heb je een erfenis gekregen en krijg je nu te maken met zaken zoals vruchtgebruik en naakte eigenaarschap? 
Het is soms moeilijk om goed te beseffen welke rechten en plichten vruchtgebruik met zich meebrengt. Veel mensen blijven dan ook met vragen zitten. 
Hieronder hebben we de voornaamste informatie rond het vruchtgebruik even voor je opgesomd.
Lees meer

Waarom zou je je huis verkopen?

Het klinkt misschien vanzelfsprekend maar niet iedereen verkoopt zomaar een huis zodat ze kunnen intrekken in een nieuwe stek. We gidsen je even kort door de verschillende situaties die kunnen leiden tot een verkoop.
Lees meer

Wat is de ideale periode om je huis in te verkopen?

Je huis verkopen is vaak een ingewikkelde zaak, daarom is het steeds belangrijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden. 
Niet alleen goed weten hoe je de verkoop gaat aanpakken is belangrijk, maar ook wanneer je de verkoop best laat doorgaan. Welk seizoen of welke periode is ideaal om je huis in te verkopen? Daar geven we je graag wat informatie over.
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons