Een slimme keuken in 4 stappen

Zelfs al eet je in de keuken, dan nog leg je er dagelijks enkele kilometers af tijdens het koken en het verplaatsen naar de tafel. Wil je de keuken echt gebruiksvriendelijk maken, dan deel je ze slim in. Op de eerste plaats in zones, en vervolgens de huisraad. Wanneer je hier aan voldoet, geniet je pas echt van je keuken.

Stap 1: Perfecte plek
Dat is toch je droom voor de keuken. Toch is de perfecte keuken niet voor iedereen hetzelfde. Een goed keukenontwerp is afhankelijk van jou – als gebruiker – en je gewoontes. Onder meer het aantal gezinsleden, hun grootte en het feit of ze rechts- dan wel linkshandig zijn, spelen een rol. Ook de ruimte met haar mogelijkheden en beperkingen en je verwachtingen zijn doorslaggevend. De perfecte keuken vraagt teamwerk, van jou en de keukenspecialist. De kunst is jouw verwachtingen zo goed mogelijk duidelijk te maken aan de specialist. Hij of zij moet dan zijn kunde en ervaring benutten om die verwachtingen naar de praktijk te vertalen.

Stap 2: Zones zoeken
Het geheim achter het beperken van de loopafstanden in de keuken ligt in een goede opdeling in zones. Je bespaart tot 25% in het heen en weer geloop en bovendien is de keuken ergonomischer. We onderscheiden vijf zones: voorraadzone, opbergzone, spoel- of waszone, werkzone en kookzone. De voorraadzone, spoelzone en kookzone vormen samen het hart. In de ideale situatie vormen ze een zo klein mogelijke werkdriehoek, met ongeveer 90cm tussen elkaar.

Stap 3: Liever lades
Een lade is ergonomisch: wanneer je de lade open trekt, krijg je in één oogopslag een overzicht van wat er zich in de lade bevindt. Je moet al op de knieën en eventueel wat uit de kast tasten om een volledig overzicht te krijgen in een kast met klassieke leggers. Achteraan in de kast verzeilen, is overigens een oorzaak van heel wat vervallen producten. Met een lade verklein je dus het aantal vervallen producten. Bovendien verlies je minder tijd wanneer je een product maar uit de lade hoeft te nemen. Kortom, overweeg om overal onder het werkblad met lades te werken. Het is ook zinvol om kolomkasten volledig met lades uit te rusten. Zelfs onder de spoelbak kun je werken met lades, bijvoorbeeld om afwasproduct en –borstel op te bergen. Nog een handige: een lade met alles afvalsorteerbakken (groenafval, PMD, restafval).

Stap 4: Kasten organiseren
Hanteer de logica bij het indelen van de kasten. Olie en kruiden bewaar je bijvoorbeeld dicht bij het fornuis – waar je ze nodig hebt. Je hebt echter heel wat keuze over hoe je ze bewaart: in een rekje boven het fornuis, in een lade onder het fornuis. Overdenk wat voor jou het meest praktisch is: in gebruik en in onderhoud. Vanuit dezelfde redenering berg je bestek en kookgerei op in een besteklade onder het werkblad. Houd in gedachte dat je bestek nodig hebt om te koken én om te eten. Zoek een gulden middenweg in de afstand tussen deze twee functies.

Tips
•Vermijd te hoog geplaatste kastjes. Toch ruimtegebrek? Plaats in de moeilijk bereikbare kasten (bijvoorbeeld die te hoog of te laag staan) enkel de dingen die je niet zo vaak nodig hebt
•Heb je geen aparte berging, voorzie dan in je keuken ook een grote kolomkast voor het schoonmaakmateriaal. Poetsmateriaal zoals borstel, vloertrekker en ragebol kunnen in de grote kolomkast, eventueel past hier ook de stofzuiger.
•Voor een geruisloze keuken kies voor een demping op uw laden en deuren 

Gerelateerde artikels

(Ver)bouwplannen? Deze regels veranderen vanaf 2021

Vanaf 2021 moet elke nieuwbouwwoning voldoen aan de BEN-eisen. Het E-peil wordt strenger, maar het S-peil voorlopig nog niet. Ook de btw voor sloop en heropbouw wordt verlaagd naar 6%. Welke eisen en regels veranderen er mogelijk nog? Wij zochten het voor je uit.
Lees meer

Wanneer is grond bouwgrond?

Stel: u hebt een stuk grond op het oog in een mooie, rustige straat. Hoe kunt u nu zeker weten dat het om bouwgrond gaat?
Lees meer

Welke verbouwingswerken zijn nodig bij het kopen van een oude woning?

Een oude woning kopen betekent renoveren. Vaak gaat het om smaak en wooncomfort, maar sommige werken zijn wettelijk verplicht. Wij zetten even de belangrijkste verbouwingen met meerwaarde op een rijtje.
Lees meer

Zo worden de kosten verdeeld bij de terrasrenovatie van een appartement!

In heel wat appartementsgebouwen moeten op termijn de terrassen worden gerenoveerd. Wie betaalt daar uiteindelijk de rekening van? Moeten de eigenaars van de terrassen deze renovatie altijd zelf betalen?
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons