Deze zes zakentips gaf Richard Branson aan Antwerpse diamantairs


De flamboyante Britse seriële ondernemer Richard Branson lanceerde in Antwerpen de eerste online diamantbeurs Diamdax.com. Via dit nieuwe elektronische handelsplatform kunnen diamanthandelaars 24/7 wereldwijd geslepen diamanten kopen en verkopen. Een grote troef van de website is de transparante prijsbepaling van geslepen diamant. ‘Een objectieve prijszetting en de daarbij horende transparantie opent deuren voor nieuwe financieringskanalen voor de kapitaalintensieve diamanthandel. De lancering van Diamdax.com bevestigt ook de positie van Antwerpen als wereldwijd leider in de diamantsector’, reageert Ari Epstein, CEO van het Antwerp World Diamond Centre (AWDC), de sectororganisatie van de Antwerpse diamantairs.

Het AWDC organiseerde de eerste Antwerp Diamond Academy, een reeks seminaries die de diamantairs kan helpen efficiënter zaken te doen. De eerste Academy had als thema innovatie en het AWDC nodigde als gastspreker sir Richard Branson uit. De geknipte man voor het onderwerp, want Branson leidt als CEO van Virgin Group 230 bedrijven, actief in uiteenlopende sectoren, goed voor zo’n 50.000 werknemers. Hij zit ook nooit verlegen om een stunt of de lancering van een bizar idee.

Zo maakte Branson recent bekend dat in zijn Virgin-vliegtuigen bij de luxere vluchten voortaan de Gin-Tonic van de passagiers wordt geserveerd met ijsblokjes in de vorm van zijn eigen hoofd. Een goedkope stunt die hem opnieuw een pak publiciteit opleverde. De ijsblokjes zijn een realistische benadering van de karakterkop van Branson: inclusief baardje, brede glimlach en golvende haren. Zo is Branson er altijd voor zijn klanten.'While Richard would love to be able to sit and enjoy a drink with all of our passengers, his schedule means that it simply isn't possible’, aldus Steve Ridgway, chief executive bij Virgin Atlantic.

Voor de Antwerpse diamantairs had Richard Branson zes zakentips in petto:
1. Ga ervoor!
De 61-jarige Branson heeft als levensmotto ‘Screw it, let’s do it.’ Niet (teveel) denken, maar doen! Geluk bepaalt voor de helft het succes van je onderneming, de rest is instinct (buikgevoel) en ervaring.

2. Omring u met de juiste mensen
Besef altijd: een bedrijf is een groep mensen.
Geef ze vrijheid en vertrouwen. Laat hen uw zaken runnen alsof het hun eigen bedrijf is.

3. Mensen zijn zoals bloemen
Zorg dat je als CEO een goed luisteraar en motivator bent en geef je mensen complimenten. Bloemen die water krijgen bloeien open, mensen die een schouderklopje krijgen groeien.

4. Hou van uitdagingen
Mama Branson zette de kleine Richard uit de auto en stimuleerde hem om zelf naar het huis van zijn grootmoeder te wandelen. Ze zorgde voor uitdagingen, heb hier geen schrik voor.

5. Je zal fouten maken, maar zorg dat je bent ingedekt
De meeste beginners hebben geen of weinig financiële armslag. Zonder geld, faal je. Neem risico, maar dek mogelijke fouten in zodat er geen catastrofale gevolgen zijn.

6. Test klein
‘Hoe weet je of iets potentieel heeft? Stop eerst je teen in het water. Voelt het lekker? Neem dan een heel bad!’ Branson raadt aan klein te beginnen, vaak op buikgevoel en zeker zonder duur marktonderzoek, om dan geleidelijk op te bouwen of bij te sturen. (JCV)

www.diamdax.com 

Bron:
http://www.express.be/business/nl/management/deze-zes-zakentips-gaf-richard-branson-aan-antwerpse-diamantairs/167529.htm


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag