Belgische webshops lopen achter

Nederland boven in e-commerce
 
BRUSSEL - Vandaag is het Dag van de Webshop, een initiatief om de Belgische e-commerce te promoten. Broodnodig, zo blijkt. ‘Nederland heeft een grote voorsprong.’

Sokken met de meest diverse motieven en kleuren, tijdelijke tatoeages, medische apparatuur, maar natuurlijk ook boeken, lingerie en elektronica. Ongeveer alles is online te koop. De meer dan 140 websites die vandaag deelnemen aan de Dag van de Webshop vormen dan ook een bont allegaartje. Van het bekende Bol.com tot de Poezenshop, een kadowinkel met als thema, jawel, de kat.

Ze vormen het topje van de ijsberg. Volgens een recente studie van marketingbedrijf E-mail Brokers zijn er momenteel 29.811 Belgische websites waar je online bestellingen kan plaatsen. In 2010 waren dat er nog maar 15.086. Net geen verdubbeling dus op twee jaar tijd.

Toch kent ons land een achterstand op vlak van e-commerce, geeft Tom Dupont, organisator van de Dag van de Webshop toe: ‘Belgische webshops denken nog te vaak lokaal, terwijl een groot deel van de markt elders zit. Hier is een andere mindset nodig.’

Wie alvast niet lokaal denkt, zijn de Nederlandse online-ondernemers. Bol.com, Hema, C&A, Little Rockstore, en ook de Poezenshop, verschillende deelnemers aan de Belgische Dag van de Webshop, hebben Nederlandse roots. Pieter Zwart, ceo van de ook in Vlaanderen populaire Nederlandse webshop Coolblue, erkent dat Nederland een voorsprong heeft op vlak van e-commerce: ‘Misschien omdat breedband eerder is doorgebroken in Nederland. In elk geval is er op dit moment in België een inhaalbeweging bezig. Het groeipotentieel voor e-commerce is hier enorm groot.’

Rendabiliteit
De vraag is of die inhaalbeweging ondertussen niet voor een zeepbel zorgt. Al die online-winkels, is daar wel een toekomst voor? ‘Het is in elk geval zo dat een online-winkel niet gemakkelijker is om te runnen dan een fysieke winkel’, merkt Dupont op, ‘maar het lijkt laagdrempeliger en daardoor lopen sommige initiatieven wel eens tegen de muur. In veel gevallen is de virtuele winkel trouwens een aanvulling op de fysieke winkel. Zo bereik je een veel bredere markt terwijl je ook lokaal aanwezig bent.’

Die combinatie kent inderdaad een opmars. Zelfs een gevestigde waarde als CoolBlue heeft naast 196 gespecialiseerde webshops 5 fysieke winkels, waaronder eentje in ons land, in Wilrijk. ‘En binnenkort komt er een bij in Gent’, kondigt Zwart aan. ‘We merkten dat onze klanten behoefte hebben aan een fysiek aanspreekpunt, waar ze zaken kunnen bekijken en terugbrengen bij een eventueel defect. De combinatie online-offline slaat aan.’

Recent consumentenonderzoek van de handelsfederatie Comeos lijkt dat te bevestigen. Sommige mensen shoppen graag online om zo tijd uit te sparen. Anderen willen de producten zien, ruiken, proeven, of uitproberen vooraleer ze te kopen. Beide groepen bedienen, dat lijkt de uitdaging waar een pak retailers en aanbieders voor staan, vooral in België.

Bron:
https://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121029_00351979

Gerelateerde artikels

Slimme CO2-meter waarschuwt wanneer je moet ventileren!

Hoe goed is de binnenluchtkwaliteit bij je thuis, op kantoor of in de klas van je kinderen? Als jij dit ook een moeilijke vraag vindt, kan de Sense, de slimme CO2-meter van Renson, je wel een handje helpen. Hij waarschuwt je aan de hand van een kleurensysteem wanneer de binnenluchtkwaliteit achteruit gaat en het dus tijd is om de ruimte te verluchten.
Lees meer

Septische put: wanneer leegmaken?

Eigenaren of bewoners van een woning met septische put vragen zich vroeg of laat allemaal wel eens af wanneer en hoevaak die leeggemaakt moet worden. Een belangrijk, maar niet zo glamoureus onderwerp!
Lees meer

5 zaken die je nu moet doen in je tuin!

Vele mensen hebben van de lockdown geprofiteerd om de tuin in orde te brengen. Helaas was de droogte van de maand augustus niet ideaal voor onze gazon en planten. Dit zijn 5 zaken die u kan doen om uw groen paradijs weer tot leven te brengen!
Lees meer

Waar of niet waar: 4 mythes over airco!

Door de hittegolven van de laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor een airco in huis. Een goede keuze? In de meeste gevallen wel, maar er zijn toch enkele aandachtspunten die in de gaten gehouden moeten worden… Wij analyseren 4 mythes!
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons