Belgische webshops lopen achter

Nederland boven in e-commerce
 
BRUSSEL - Vandaag is het Dag van de Webshop, een initiatief om de Belgische e-commerce te promoten. Broodnodig, zo blijkt. ‘Nederland heeft een grote voorsprong.’

Sokken met de meest diverse motieven en kleuren, tijdelijke tatoeages, medische apparatuur, maar natuurlijk ook boeken, lingerie en elektronica. Ongeveer alles is online te koop. De meer dan 140 websites die vandaag deelnemen aan de Dag van de Webshop vormen dan ook een bont allegaartje. Van het bekende Bol.com tot de Poezenshop, een kadowinkel met als thema, jawel, de kat.

Ze vormen het topje van de ijsberg. Volgens een recente studie van marketingbedrijf E-mail Brokers zijn er momenteel 29.811 Belgische websites waar je online bestellingen kan plaatsen. In 2010 waren dat er nog maar 15.086. Net geen verdubbeling dus op twee jaar tijd.

Toch kent ons land een achterstand op vlak van e-commerce, geeft Tom Dupont, organisator van de Dag van de Webshop toe: ‘Belgische webshops denken nog te vaak lokaal, terwijl een groot deel van de markt elders zit. Hier is een andere mindset nodig.’

Wie alvast niet lokaal denkt, zijn de Nederlandse online-ondernemers. Bol.com, Hema, C&A, Little Rockstore, en ook de Poezenshop, verschillende deelnemers aan de Belgische Dag van de Webshop, hebben Nederlandse roots. Pieter Zwart, ceo van de ook in Vlaanderen populaire Nederlandse webshop Coolblue, erkent dat Nederland een voorsprong heeft op vlak van e-commerce: ‘Misschien omdat breedband eerder is doorgebroken in Nederland. In elk geval is er op dit moment in België een inhaalbeweging bezig. Het groeipotentieel voor e-commerce is hier enorm groot.’

Rendabiliteit
De vraag is of die inhaalbeweging ondertussen niet voor een zeepbel zorgt. Al die online-winkels, is daar wel een toekomst voor? ‘Het is in elk geval zo dat een online-winkel niet gemakkelijker is om te runnen dan een fysieke winkel’, merkt Dupont op, ‘maar het lijkt laagdrempeliger en daardoor lopen sommige initiatieven wel eens tegen de muur. In veel gevallen is de virtuele winkel trouwens een aanvulling op de fysieke winkel. Zo bereik je een veel bredere markt terwijl je ook lokaal aanwezig bent.’

Die combinatie kent inderdaad een opmars. Zelfs een gevestigde waarde als CoolBlue heeft naast 196 gespecialiseerde webshops 5 fysieke winkels, waaronder eentje in ons land, in Wilrijk. ‘En binnenkort komt er een bij in Gent’, kondigt Zwart aan. ‘We merkten dat onze klanten behoefte hebben aan een fysiek aanspreekpunt, waar ze zaken kunnen bekijken en terugbrengen bij een eventueel defect. De combinatie online-offline slaat aan.’

Recent consumentenonderzoek van de handelsfederatie Comeos lijkt dat te bevestigen. Sommige mensen shoppen graag online om zo tijd uit te sparen. Anderen willen de producten zien, ruiken, proeven, of uitproberen vooraleer ze te kopen. Beide groepen bedienen, dat lijkt de uitdaging waar een pak retailers en aanbieders voor staan, vooral in België.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121029_00351979


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag