Belgische interneteconomie hinkt achterop


De Belgische interneteconomie was in 2009 goed voor een bijdrage van 2,5 procent (8,6 miljard euro) tot het bruto binnenlands product (bbp). In het meest optimistische scenario zal dat stijgen naar 4,6 procent (19,6 miljard) in 2015. Dat is amper boven het niveau dat Nederland al in 2009 haalde. Ons land hinkt fors achterop.
 
De cijfers staan in een rapport van The Boston Consulting Group (BCG), geschreven in opdracht van Google. Volgens de onderzoekers is het de eerste maal dat het economische aspect van het internet in België wordt onderzocht.

Op basis van cijfers uit 2009 blijkt dat de Belgische interneteconomie al goed is voor 8,6 miljard euro of 2,5 procent van het bbp. 'Voor het eerst kunnen we spreken van een trendbreuk', zegt Filiep Deforche, managing director van BCG. 'Ook in België geraakt het internet stilaan verweven in de maatschappij.' Met 2,5 procent is het aandeel van de interneteconomie in het bbp groter dan dat van de nutssector, de horeca of de landbouw. (zie grafiek onderaan)
Op vraag van De Tijd ging BCG na hoe groot de interneteconomie in 2006 was. 'We schatten dat die in 2006 ongeveer 5,6 miljard euro bedroeg of ongeveer 1,8 procent van het bbp.'

Consumentenbestedingen maken de grootste brok uit van die 8,6 miljard euro. Aankopen op het internet (e-commerce) zijn goed voor 57 procent van de interneteconomie. De overige 43 procent bestaat uit investeringen van bedrijven (in bijvoorbeeld modems en internetabonnementen), overheidsuitgaven en netto-uitvoer.

België achterop
Op het eerste gezicht lijken deze cijfers te bevestigen dat België inzake internetgebruik en e-commerce aan een inhaalbeweging bezig is tegenover onze buurlanden. Daar is niets van aan. 'Van een inhaalbeweging is helemaal geen sprake', zegt Deforche. De cijfers zijn zelfs ontnuchterend in vergelijking met andere landen. In soortgelijke studies becijferde BCG de impact van de interneteconomie op het bbp in het VK op 7,2 procent, 6,6 procent in Zweden en 4,3 procent in Nederland. België zit op het niveau van Polen (2,7%) en Spanje (2,2%).
De studie gaat in op de redenen voor deze achterstand. Aan de internetpenetratie ligt het niet. 73 procent van de Belgische gezinnen is aangesloten op het web en 75 procent daarvan gaat dagelijks online. Maar tegenover e-commerce is er nog te veel wantrouwen en te weinig interesse, zegt het rapport. Deforche: 'De totale online uitgaven van Belgische consumenten bedragen nu al 3,2 miljard per jaar, of ongeveer 400 euro per internetgebruiker. Dat is echter klein bier vergeleken met de 600 euro per Nederlandse en de 1.200 euro per Britse internetgebruiker.' Bovendien komt 23 procent van alle Belgische online aankopen van buitenlandse websites.
Ook de Belgische kmo's, de hoeksteen van de Belgische economie, geloven nog te weinig in de kansen die het internet biedt. Slechts een derde is echt actief op het internet. 'Het louter hebben van een website is echt niet meer voldoende', zegt Deforche.

Toekomst
Boston Consulting Group gelooft dat de interneteconomie fors zal blijven groeien in België, met minstens 10 en mogelijk 15 procent per jaar. Dat is meer dan de meeste andere economische sectoren. Maar die 15 procent groei zal er slechts komen als consumenten meer interesse en vertrouwen krijgen, bedrijven overtuigd raken van de online opportuniteiten en overheden en sectororganisaties de nodige opleidingen organiseren. Ook e-governmentinitiatieven, zoals Tax on Web kunnen daarbij helpen.
Tegen een groei van 15 procent per jaar zal de interneteconomie in 2015 tekenen voor 4,6 procent van het bbp of 19,6 miljard euro. Dat is amper boven het niveau waar Nederland in 2009 stond...

Beperking
Volgens econoom Geert Noels komt de studie overeen met wat hij 'intuïtief aanvoelt'. 'Ik onthou vooral dat er nog veel potentieel is om te groeien. Voor een klein land als België is het belangrijk dat onze economie open is, dat we onze blik richten op het buitenland. Onze traditionele economie doet dat. We moeten bewust worden dat we ook met de interneteconomie die kant opmoeten.'
Noels waarschuwt wel dat het cijfer van 2,5 procent mogelijk een onderschatting is. 'Heel veel business-to-businesshandel via het internet wordt niet meegenomen.'
Deforche erkent die beperking. 'We hebben enkel rekening gehouden met de eindklant om dubbeltellingen te vermijden. Daardoor kunnen we ook geen aantal jobs op de interneteconomie plakken.'  BCG deed een poging om de bredere impact van internet op de economie te noemen. Zo zouden consumenten voordeel halen door voor 6,3 miljard euro offline producten te kopen die ze eerst online hebben onderzocht. De elektronische handel tussen bedrijven bedraagt dan weer 53 miljard euro. Ongeveer 28.000 mensen werken bij bedrijven (zoals telecomoperatoren) die de interneteconomie mogelijk maken.

Bron:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_media/Belgische_interneteconomie_hinkt_achterop.9062577-3121.art

 

 


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag