Belg koopt vaker online


In drie jaar tijd is het vertrouwen in e-commerce in ons land met 70 procent gestegen. Hierdoor kopen consumenten almaar vaker producten die ze al eerder in huis hadden via het internet, in plaats van enkel producten die ze nog nooit eerder kochten. Dat zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van handels- en dienstenfederatie Comeos. Tegelijk waarschuwt hij voor de nadelen van e-commerce.

Comeos liet voor de tweede keer de online-aankoopgewoonten van de Belg onderzoeken. Onderzoeksbureau InSites bevroeg hiervoor begin april ruim 1.000 consumenten.

Tijdswinst
Opvallend is dat in drie jaar tijd het vertrouwen in e-commerce steeg met 70 procent. In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met vier procent gestegen, tot 35 procent. Het aantal nieuwe aankopen is gedaald. "Dat verschil is waanzinnig en toont aan dat e-commerce in ons land volwassen wordt", zegt Michel.
Vorig jaar kocht bijna de helft van de Belgen iets online. Dat is procentueel niet erg verschillend met het jaar ervoor, maar er werd wel een kwart meer gespendeerd: gemiddeld 163 euro per maand.

Mensen ruilen de fysieke winkel in voor het internet vooral omwille van tijdswinst en gemak. Redenen om dat niet te doen, hebben doorgaans te maken met 'iets vooraf willen zien of voelen' (41 procent) of veiligheidsredenen (30 procent). Hotelboekingen zijn het populairst om online te bestellen.

Gevaar voor competitiviteit
Toch zijn er ook belangrijke nadelen verbonden aan e-commerce. Het laat Belgen toe om in het buitenland aankopen te doen. Soms is dit voordeliger omwille van bijvoorbeeld een lager BTW-tarief of goedkopere contracten tussen handelaars en kredietkaartmerken, zoals Mastercard en VISA.

"België moet oppassen voor haar competitiviteitspositie", waarschuwt Dominique Michel. "Hierdoor zouden er 20.000 tot 30.000 jobs verloren kunnen gaan."
Een ander obstakel vormen de vele mogelijkheden van betaling in België. Vaak kan je als klant kiezen tussen betalen via overschrijving, een rechtstreekse koppeling met je bank of via kredietkaarten en paypal. Volgens Comeos is er nood aan een eenvormiger en makkelijk online betaalsysteem.

"Al die opties zijn voor de handelaars complex om op te volgen. In Nederland zijn alle betaalsystemen geïntegreerd. Er zijn nu gesprekken met de banksector, maar in België zitten we nog in de beginfase", aldus de handels- en dienstenfederatie. Dit vormt volgens hen een belangrijke uitdaging vormen voor de e-commerce in België.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1182831/belg-koopt-vaker-online.aspx


Deel dit artikel

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag