19 december 2014

BeCommerce peilt met Trust-onderzoek naar vertrouwen in haar label

Maar liefst 80% van de Belgen heeft positieve ervaringen met online shoppen. Dat blijkt uit het “Trust-onderzoek” van BeCommerce, de Belgische vereniging van de online handelaars. Het Trust-onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Drobots, peilt naar het vertrouwen dat de consument heeft in de online handel en naar het vertrouwen in het label dat BeCommerce na een strenge audit aan haar leden toekent. De resultaten van de studie tonen aan dat dit vertrouwen sterk is gegroeid.

BeCommerce heeft voor de tweede keer een uitgebreide studie laten uitvoeren die peilde naar de online koopervaring, de bekendheid van het BeCommerce-label en naar het vertrouwen dat dat label bij de consument oproept. Daaruit is gebleken dat 48% van de online consumenten het label kent en dat 82% van de consumenten die het label kent, er ook vertrouwen aan schenkt.

Trust Index
De Trust Index meet met een cijfer tussen nul en één in welke mate de e-handelaars die lid zijn van BeCommerce voldoen aan alle kwaliteitsvoorwaarden die de vereniging oplegt en in welke mate ze het label ook visueel onder de aandacht van de consument brengen. Dat gaat onder meer over het winkelcomfort, de veiligheid van betaling en de privacy. Wie aan alle voorwaarden voldoet, wordt ‘gecertificeerd’ en krijgt het Becommerce-label.

Op dit moment heeft BeCommerce een Trust index van 0,83. Die index wordt berekend op basis van het percentage BeCommerce-leden dat gecertificeerd is (82%) en de leden die het BeCommerce-label zichtbaar op hun webshop plaatsen (81%), al dan niet met een doorklikbare link naar het certificaat.

BeCommerce legt sinds 2012 een certificering op aan al haar leden. Om de kwaliteit van de aangesloten webshops te garanderen, is die procedure eerder streng. Daarom kunnen maar enkele leden per week gecertificeerd worden. BeCommerce wil tegen begin 2016 al haar leden ge(her)certificeerd hebben. Dat wil zeggen dat de index tegen dan 1 moet zijn. “Er is nog werk aan de winkel,” zo stelt Patricia Ceysens, voorzitster bij BeCommerce, “maar onze leden zijn overtuigd van de meerwaarde van het label en helpen gemotiveerd mee aan de verdere uitbouw ervan.”

Trust Trend
Met de Trust Trend onderzoekt BeCommerce het toenemende vertrouwen dat consumenten hebben in de werking van BeCommerce, aan de hand van een hele reeks parameters. Zo blijkt uit het onderzoek 2013-2014 dat het BeCommerce-label veel bekender is geworden en dat het label online veel prominenter aanwezig is. Het aantal consumenten dat de BeCommerce-website bezocht is bovendien verdubbeld. Andere vaststellingen zijn onder meer dat er meer werd geklikt op het BeCommerce-label op de webshops, en dat het aantal Becommerce-leden jaar na jaar toeneemt. Tenslotte wordt er ook strenger toegekeken op de naleving van de kwaliteitsvoorwaarden van BeCommerce-leden. Al die factoren zorgden ervoor dat de Trust Trend met maar liefst 77 procent is toegenomen.

Oximo is ook lid van BeCommerce en beschikt over het BeCommerce-label.

Bron:
BeCommerce.be


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag