20 september 2016

Online shopping blijft groeien! Belgen gaven in de periode april tot juni maar liefst 2,2 miljard euro uit online. De grootste groeier dit kwartaal was voeding, een categorie waarvan het online aandeel met 175 procent gestegen is tegenover het tweede kwartaal van 2015. De online bestedingen in deze categorie zijn met 65 miljoen euro in Q2 2016 misschien nog vrij beperkt, maar er was wel een groei van 41 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Bijna drie kwart van de Belgen shopt online
Er is geen ontkennen aan: Belgen zijn gek op online shoppen. En dat is ook in dit tweede kwartaal van 2016 niet anders. Er werd tijdens dit tweede kwartaal van 2016 voor 2,2 miljard euro online uitgegeven, wat het totaal van 2016 tot nu toe al op 4,5 miljard euro brengt. 73 procent van de Belgische volwassen bevolking, ofwel 6,7 miljoen Belgen, winkelt online, een stijging van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Zij zijn goed voor 19,9 miljoen aankopen, een toename van 3 procent tegenover diezelfde periode vorig jaar. Ook in dit tweede kwartaal vertegenwoordigen de online aankopen 16 procent van de totale bestedingen. Acht procent van alle bestedingen aan producten (0,91 miljard euro) gebeurt online en zelfs 63 procent van alle uitgaven aan diensten (1,26 miljard euro) wordt online gespendeerd.

De Belgische online consument spendeert gemiddeld 322 euro, tegenover 294 euro in het tweede kwartaal van 2015, en winkelt ongeveer 2,9 keer op het internet. Gemiddeld wordt er 109 euro uitgegeven per online aankoop, versus 103 euro vorig jaar.

We merken ook dat de verzendkosten dalen in de laatste periodes. Vorig jaar maakten zij nog 2 procent uit van de totale online uitgaven, maar nu is dat nog maar 1,7 procent.

Vakanties worden vlotjes geboekt via het internet
Ook in dit kwartaal blijft het kopen van vliegtuigtickets en accommodatie via het internet de meest populaire categorie. Daar zal de aankomende vakantieperiode zeker voor iets tussen gezeten hebben. 84 procent van alle uitgaven in deze categorie, gebeuren online. De Belgen geven hier in dit kwartaal 484 miljoen euro aan uit. Ook het kopen van tickets voor attracties en evenementen doet de Belg graag via het internet: 71 procent van alle uitgaven worden online gedaan. Zij spenderen hierbij 226 miljoen euro. De top drie wordt vervolledigd door “pakketvakanties” waar de online uitgaven 67 procent van het geheel vormen en waar er voor 469 miljoen euro gekocht wordt.

In het aantal online aankopen zien we een lichtjes ander beeld. Daaruit blijkt dat de meeste aankopen in de categorie ‘media & entertainment’ gebeuren. 17 procent van alle aankopen in deze categorie vinden online plaats, goed voor 3,5 miljoen aankopen. De top drie wordt vervolledigd door tickets voor attracties en evenementen (3,3 miljoen online aankopen of 16 procent van de totale categorie) en telecom met 2,8 miljoen aankopen.

De online kopers penetratie is het grootst voor de categorie ‘media & entertainment’: 19 procent van alle online kopers in België heeft al één of meer aankopen gedaan in deze categorie. De top drie wordt aangevuld met tickets voor attracties en evenementen (18 procent) en vliegtuigtickets of accommodaties (15 procent).

De Belgische e-commerce scoort hoog op vlak van klantentevredenheid
Als we even de tevredenheid van de online shopper onder de loep nemen, valt het op dat deze best tevreden is en deze tevredenheid neemt alleen maar toe. 30 procent van de online shoppers is zeer tevreden en 59 procent is tevreden met zijn online aankoop (tegenover respectievelijk 29 en 58 procent in Q2 2015). Slechts 1 procent was ontevreden en 4 procent zeer ontevreden.

De grote voordelen van online winkelen zijn vooral het gemak van alles thuis te kunnen bestellen, de lagere prijzen, minder tijdrovend en je kunt het 24u op 24u doen.

De grootste nadelen daarentegen zijn dan weer dat je het product niet kan zien of voelen, de verzendkosten die er nog bij komen en de verplichting om op voorhand te betalen.

“E-commerce is booming. Dit wordt opnieuw bevestigd door de Q2 cijfers van de BeCommerce Market Monitor 2016. Vooral de foodsector blinkt dit kwartaal uit met een groei van 41 miljoen. Daarnaast blijft ook de klanttevredenheid in de Belgische e-commerce sector stijgen.” aldus Patricia Ceysens, Voorzitter van BeCommerce.

Bron:
BeCommerce


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag