12 april 2018

“Wat is nu echt de beste energieleverancier?” ”Moet ik wel veranderen van energieleverancier? Ik betaal nu wel veel hier, maar ik ben wel zeker dat ik altijd elektriciteit heb.” “Hoe kom ik nu te weten wat de goedkoopste energieleverancier is?” “Al jaren zit ik bij mijn huidige energieleverancier. Komt het wel in orde als ik overstap?” “Ik wens graag groene stroom, maar ik wil liever niet te veel extra betalen, is dat wel mogelijk?”

Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die wij iedere week ontvangen van mensen die nog twijfelen om te veranderen van naar de goedkoopste energieleverancier. Een mooi onderwerp om eens verder toe te lichten mocht u juist ook interesse hebben om te besparen op uw energierekening!

Uw energie is altijd afkomstig van de dezelfde centrales. Ongeacht waar u het koopt.

Het maakt niet uit of uw bent aangesloten bij energieleverancier X, Y of Z: uw elektriciteit en gas komen altijd van dezelfde centrales en/of windparken vandaan. En ja, die is inderdaad precies gelijk aan die van uw buren, ook als zij bij een andere energieleverancier zijn aangemeld. Dat is ook het geval als zij grijze stroom hebben, en u hebt gekozen voor groene stroom. Inderdaad, hetzelfde is ook van toepassing voor aardgas. En wanneer u verandert van energieleverancier, wijzigt dat niet. Het is dan niet opeens zo dat er een aparte leiding naar uw woning wordt aangelegd. Het is nog steeds precies dezelfde energie die uw huis binnenkomt met dezelfde leidingen en van dezelfde centrales.

Het zou namelijk veel te complex en duur worden als elke leverancier zijn eigen energie naar uw woning zou moeten leveren. Elke elektriciteit en aardgas wordt daarom beleverd door de netbeheerders van uw regio (zoals Eandis, Infrax of een andere). En dezelfde netbeheerder blijft dat ook doen voor uw woning, ook wanneer u veranderd bent van leverancier. Vanzelfsprekend, als u de meter opzegt, zal de toevoer van energie ook stopgezet worden. Maar op het moment dat de aansluiting weer wordt geactiveerd zal dezelfde energie weer door de zelfde leiding vloeien.

Maar wat als ik groene stroom wens! En niet dat vieze grijze als bij de buren.

U heeft natuurlijk altijd de keuze om voor groene stroom te kiezen. Of eventueel voor elektriciteit van een speciale leverancier. Belangrijker nog: u bent verplicht een keuze te maken waar u uw energie van wenst af te nemen.

Alle netbeheerders ontvangen de elektriciteit namelijk wel direct van de verschillende energieleveranciers. Als er bijvoorbeeld in een bepaalde regio de bewoners in totaal 20% van de groene stroom van Luminus of Engie afnemen, dan zorgen Luminus en Engie daarmee voor 20% van alle groene stroom aan de desbetreffende netbeheerder. Maar daarna gaan alle energievormen op een grote stapel. Dit zal dan aan iedere gebruiker op dezelfde manier worden gedistribueerd.

Dan het maakt wel zeker verschil bij welke leverancier ik zit?

Het is dus zeker wel belangrijk bij welke leverancier u zich inschrijft. Wanneer u graag groene stroom wenst te gebruiken, dan zal uw leverancier ervoor zorgen dat die groene stroom ook geproduceerd of ingekocht wordt. Ook al gebeurt dat bij een externe centrale of door een inkoop van bij de Duitse buren. Op deze manier ontstaat er een samenstelling van verschillende energiesoorten die beschikbaar wordt gesteld in uw postcodegebied. Maar dan wel tegen uw eigen prijs.

Het is daarom helemaal niet vreemd dat de buurman veel minder betaalt dan u, voor dezelfde energie. Bent u al jaren aangesloten bij uw huidige leverancier en weet uw buurman ieder jaar de laagste prijs te betalen, dan wordt het interessant om toch eens te na te gaan of ook u een beter tarief kan krijgen.

Dit kan ook natuurlijk ook andersom werken. Als u wel een goed tarief hebt maar uw vrienden of familie in de regio nog steeds te veel betalen voor dezelfde energie. Dat is toch een gemiste kans voor de portemonnee!

U betaalt bij iedere leverancier dezelfde kosten voor de transport en heffingen

Ongeacht bij welke energieleverancier u inschrijft, de kosten voor de distributie en heffingen zijn altijd gelijk omdat de netbeheerder de levering verzorgd. Deze kosten zijn ook bekend als distributienettarieven. Die kosten zijn namelijk bepaald door de netwerkbeheerder als Eandis en Infrax. De kosten die zij aanrekenen zijn voor alle consumenten gelijk, onafhankelijk bij welke energieleverancier zijn ingeschreven zijn. Het is niet mogelijk om op de kosten van de netbeheerder te besparen. Tenzij u een batterij van Tesla (Power Wall) aanschaft, maar dat is een verhaal voor een volgende keer.

U zult er wel rekening mee moeten houden wanneer u prijzen van leveranciers vergelijkt. De ene vergelijker toont wel alle kosten in detail aan waar de andere het maar beperkt aangeeft. Het is daarom verstandig om een vergelijking te doen bij een vergelijker die zo transparant mogelijk is over alle prijsonderdelen. Om zeker te zijn dat u de goedkoopste leverancier vindt – inclusief alle nettarieven en heffingen – kunt u op de website van www.energieleveranciers.be de meest complete en transparante aanbiedingen zien voor uw persoonlijke situatie.

Veranderen van leverancier loont

De concurrentie onder de energieleveranciers groeit steeds groter en groter. Het is voor de leveranciers niet mogelijk om te concurreren op de kwaliteit van het product zelf omdat elektriciteit en gas bij iedereen gelijk is. Of u nu kiest voor leverancier X of Y, de smartphone laadt even snel op en de televisie werkt net zo goed.

Waar de leveranciers zich wel mee kunnen onderscheiden zijn de prijs en de methode waarmee de energie ingekocht wordt of geproduceerd, samen met de extra dienstverlening die zij erbij kunnen aanbieden.

En vooral bij die belangrijke prijs wordt het voor u interessant. Leveranciers investeren hevig om u als nieuwe klant binnen te krijgen. Dit doen zijn door middel van een royale welkom korting. Zo kunt u als voorbeeld € 250 bonuskorting ontvangen wanneer u inschrijft en een jaar lang klant blijft. Een ander voorbeeld is een korting op de eenheidsprijs per kWh of een hoeveelheid gratis energie. Dit geldt dan alleen voor de energiecomponent of abonnementskosten en niet voor de distributienettarieven omdat die weer door de netbeheerders worden bepaald.

Hoe kan ik ook de goedkoopste energieleverancier vinden?

Welke aanbieder voor uw situatie de goedkoopste is, wordt bepaald door de postcode van uw woonplaats en het verbruik van uw huishouden. Dat komt vooral omdat er rekening gehouden moet worden met de distributienettarieven. En die zijn een aanzienlijk deel van de totaalprijs. Zo kan het resultaat van een vergelijking zijn dat iemand uit Antwerpen met hetzelfde verbruik als in iemand uit Gent, toch een andere aanbieder als goedkoopste leverancier vindt. Om deze reden is het een voorwaarde om de postcode in te geven wanneer u vergelijkt voor energieprijzen.

Om de goedkoopste energieleverancier te vinden voor uw situatie voor één jaar gaat u als volgt te werk:

Geef uw postcode in én uw verbruik van de afgelopen 12 maanden (deze vindt u op uw laatste eindfactuur) op energieleveranciers.be.

Verfijn het aanbod met uw voorkeuren

In de zoekresultaten kunt u verder aangeven welke voorkeuren u heeft voor het contract. Zo kunt u kiezen uit bijvoorbeeld een contract met een vast of variabele prijs, groene stroom of een contract voor meer dan 1 jaar.

Op deze manier ontvangt u een overzicht van de beste aanbieding volledig afgestemd op uw wensen en persoonlijke situatie, inclusief de verwachte totaalkosten die u de komende 12 maanden zult betalen. Inbegrepen zijn dan ook gelijk de netbeheerderskosten in uw regio. En niet te vergeten de eventuele welkomstkorting als bonus!

Geen idee wat uw verbruik is?

U heeft dan twee opties:

U kunt een vergelijking doen uitgaande van het aantal personen. Energieleveranciers.be berekend dan voor u het gemiddelde verbruik voor een huishouden met dat aantal personen. U neemt contact op met uw huidige leverancier om uw verbruik op te vragen. Zij hebben deze exact getallen in hun systeem staan.

En hoe kan ik de beste leverancier vinden?

De vraag of de meest voordeligste leverancier ook gelijk de beste is, dat is een ander vraagstuk. Daarbij is het vooral wat u belangrijk vindt. Die elektriciteit en aardgas, daar zult u niets anders aan merken. Alleen kan de dienstverlening en de methode waarmee de energie opgewekt wordt, het grote verschil voor u maken.

Als u bijvoorbeeld veel waarde hecht aan het feit dat u echt Belgische stroom ontvangt, dan kan het goed zijn dat de goedkoopste daarbij niet de beste energieleverancier is. Aan de andere kant kan het wel goed zijn omdat een groene lokale leverancier minder oog voor winst nastreeft.

Dit is de keuze die aan u is waarin u de mogelijkheid hebt om uw voorkeuren verder te specificeren in de zoekresultaten van uw vergelijking.

Zo eenvoudig mogelijk overstappen?

Het komt weleens voor dat er iets misgaat bij de energieleveranciers tussen de dagelijkse overstappen door. In zulke gevallen helpt het als u gebruikt maakt van een vergelijker als www.energieleveranciers.be om namens u de zaak op te lossen. Dankzij direct lijnen met de klantendiensten kan snel de oorzaak gevonden worden om alsnog alles voor in orde te maken. Om te vergelijken en te veranderen van leverancier neemt u de volgende stappen:

Stap 1: Vind de beste aanbieding voor uw situatie

Geef uw postcode en verbruik in op www.energieleveranciers.be en zie in de resultaten welke leverancier het beste is voor uw situatie. Houdt u bij de aanvraag een oude energiefactuur bij de hand. Het aanvraagformulier vraagt om uw leveringsadres en de zogenaamde EAN-nummers van uw meter(s).

Uw EAN-nummers zijn getallen van 18 cijfers die beginnen met 5414. Deze zijn belangrijk voor de netbeheerder om de juiste woning aan te sluiten.

Heeft u de EAN-nummers niet of kunt u deze niet vinden? Geen probleem, dan zorgt Energieleveranciers ervoor dat deze naar u worden gestuurd per e-mail. De EAN-nummers zijn namelijk persoonlijk voor uw woning waardoor zij deze niet namens u mogen ontvangen.

Stap 2: Wacht 14 dagen

Na uw aanvraag voor de aanbieding hebt u altijd 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kunt u dan ook vrijblijvend zonder speciale reden van uw aanvraag afzien. Zo kunt u makkelijk de aanvraag annuleren door even contact op te nemen met Energieleveranciers.be of de nieuwe energieleverancier.

3: Uw oude energiecontract wordt automatisch stopgezet

De nieuwe energieleverancier zegt voor u het oude contract automatisch op. U hoeft daar verder niet voor te doen.

Stap 4: Geef uw meterstand door

Binnen 2-3 weken zal de netbeheerder contact met u opnemen om uw meterstanden door te geven. Zo kunnen zij uw startwaardes noteren en bijhouden welke verbruikskosten voor u van toepassing zullen zijn.

De netbeheerder geeft deze vervolgens ook door aan uw nieuwe leverancier en de oude leverancier. Voor het opstellen van de eindfactuur.

Uw overstap is afgerond!

Nu is uw aanvraag compleet en het kostte in totaal niet meer dan 10 minuten van uw tijd. Hooguit een paar minuten voor het vergelijken en een paar minuten om de meterstanden door te geven.

In 10 minuten honderden euro’s besparen Wat nog het leukste is van overstappen is dat u in nog geen tien minuten een besparing van honderden euro’s kan regelen per jaar. Zodra u kiest voor een aanbieding met een lager tarief en daar bovenop de forse welkomstkorting, is een behoorlijke besparing al snel behaald

Bron
Immovlan


Twitter Facebook Google-plus

VERKOOP AAN SLECHTS 1%! VRAAG NU JE SCHATTING!

Wist je dat je bij Oximo verkoopt voor slechts 1%? Geen verkoop = geen kosten! Denk je eraan je woning of grond te verkopen, maar zou je graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal hiervoor vrijblijvend bij je langskomen.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag