18 november 2011


Op de blog van Scott Monty, hoofd van social media bij Ford, staat een fantastisch verhaal over social media en makelaardij geschreven door gastblogger Herman Chan.

Je kunt natuurlijk het origineel in het Engels gaan lezen. Voor je gemak en comfort hieronder een vrije vertaling, want het zou maar zo eens kunnen dat je deze informatie gaat gebruiken.

Sociale media is de uitgelezen plek voor mensen om aanbevelingen over van alles en nog wat te vinden. Van cafés en restaurants tot vakanties en zelfs makelaardij.
Voor bedrijven waarbij dienstverlening essentieel is voor de omzet is sociale media ontzettend relevant. De makelaardij draait op aanbevelingen van anderen en om wie kent wie. Wanneer je daar heel even bij stil staat, dat is exact hetzelfde als waar sociale media op gebaseerd is.

De meeste mensen die zich verdiepen in de makelaardij en onroerend goed ervaren al snel een overload aan informatie. Er is ongelofelijk veel informatie over het (ver)kopen van een huis te vinden op internet. Een gedeelte is rotzooi, een ander gedeelte reclame en er is een deel wat simpelweg onjuiste informatie is.
Mensen willen heel graag betrouwbare en nuttige informatie hebben. Iedereen gaat daarom al snel informatie halen bij gelijkgestemden, bij communities waar enkel één onderwerp belicht wordt en ideeën en meningen gespuid worden. Mede hierdoor zijn sites als Iens, Zoover, Facebook en Twitter zo snel gegroeid.

Wanneer je weet wat een gelijkgestemde vindt over een bepaald product of dienst helpt bij het vormen van je eigen mening. Je zoekt niet meer naar informatie, je zoekt naar aanbevelingen. De kracht van feedback. De rode pen of de veer in de billen. Het helpt bij het reduceren van de keuzes.

Het verkopen van een huis was in het verleden een transactie tussen de makelaar en de klant. Gedurende de afgelopen jaren is het gegroeid naar een ervaring die je met iedereen deelt. Bezoekers van een Open Huis uploaden foto’s van wat ze aantroffen, kopers bloggen over wat ze zien (foutehuizen.nl) en verkopers houden Twitter en Facebook in de gaten om te zien wat en hoeveel er over hun huis wordt gesproken.
Dit alles ontgaat veel makelaars, zij die zich vastklampen aan vergane tijden waarbij de makelaar als enige de sleutel tot de poort had.

De volgende keer als je met een makelaar gaat praten, stel dan deze vragen:
- Wat is jouw strategie voor de marketing van mijn huis?
Als ze het vervolgens hebben over flyers, advertenties, huizensites en een Open Huis, vertel ze dan dat we niet meer in de jaren negentig leven! Noemen ze iets over sociale media, wees er dan van overtuigd dat ze ook begrijpen hoe sociale media werkt… (1x per maand iets op je Facebook plaatsen, bij voorkeur huizen, is niet wat we bedoelen. Dan hebben ze duidelijk de Facebookpagina om de Facebookpagina en dat is nutteloos voor jou als verkoper.
- Hoe groot is je sociale aanhang?
Als de makelaar 5.000 volgers heeft (controleer wel even dat het echte volgers zijn en niet via een automatische bot) dan zijn dat 10.000 ogen. Dat is meer aandacht dan een flyertje kan genereren. Een goed geformuleerde tweet kan meer impact hebben dan een advertentie van €500.
- Wie volgt je en hoe actief zijn ze?
Het aantal volgers van de makelaar hoeft niet direct extreem veel te zijn, wanneer het om een actieve groep gaat zal het effect ook groot zijn. Het is een erg goed teken als lokale ondernemers deze makelaar volgen. Als klanten uit het verleden fan zijn van de makelaar is dat natuurlijk ook positief (uit de conversaties tussen die klanten en de makelaar kan je heel goed opmaken hoe actief de makelaar zelf is).


Mensen die de makelaar ‘liken’ op Facebook hebben duidelijk de moeite genomen om te lezen wat de makelaar schrijft. Met wat mazzel helpen zij ook mee om jouw huis onder de aandacht te brengen bij hun netwerk.
Kortom, de traditionele grijze muizen in de makelaardij beginnen eindelijk in te zien dat sociale media niet langer genegeerd kan worden. Een makelaar die sterk is in het gebruik van sociale media kan veel aandacht voor je huis genereren. Des te meer mensen op de hoogte zijn van het feit dat je huis te koop staat, des te meer kans is er op een bod.

In de huidige markt kan je het je als verkoper niet veroorloven om geen gebruik te maken van alle marketing mogelijkheden die er zijn. Helemaal niet nu de Generatie X en Y de aanduwers van de huizenmarkt zijn. Natuurlijk weet ook jij dat deze groep kopers dagelijks, zelfs ieder uur, bezig zijn met sociale media. Kies je makelaar daarom met zorg.

Oximo dé online vastgoedmakelaar.
Als dé online vastgoedmakelaar adverteert www.oximo.be de panden in de makelaarsformule op volgende 10 belangrijkste Belgische  immo-sites: Immoweb.be, Immovlan.be, Hebbes.be, Vitrine.be, Logic-immo.be, Koopjeskrant.be, Kapaza.be, 2dehands.be, Zimmo.be en Oximo.be.                    
Daarnaast wordt er ook geadverteerd via Google Adwords, Facebook en Twitter.

Bron:
http://wieisdebestemakelaar.nl/blog/2011/tips-advies/sociale-media-en-de-makelaar/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+wieisdebestemakelaar%2FqxqF+%28Wie+is+De+Beste+Makelaar%29


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag