Opgepast voor oplichting bij online verhuur

De laatste maanden ontvangt het BIV almaar meer klachten over fraudegevallen bij online verhuur. Niet alleen berokkent dit soort oplichters potentiële huurders heel wat schade, ze brengen ook de vastgoedmakelaars in een moeilijk parket. Zeker omdat de zogenaamde woning die te huur wordt aangeboden, handig maar uiteraard ongevraagd wordt overgenomen uit bestaande online advertenties van vastgoedmakelaars. Het BIV zal de klachten en alle informatie waarover het tot nu toe beschikt, aan het parket overmaken. De komende dagen zullen we het trouwens niet nalaten ook de consument hierover in te lichten.

De wijze waarop de oplichters te werk gaan, is alvast bijzonder eenvoudig: een zogenaamde eigenaar die sinds kort in het buitenland verblijft, stelt zijn woning te huur via een online vastgoedadvertentie. Aangezien hij niet naar België kan komen en als enige persoon in het bezit is van de sleutels, stelt hij de kandidaat-huurder voor om een postcheque op te maken in ruil voor de sleutels. Alleen: zodra de huurder het zogenaamde ‘voorschot’ heeft gestort, wordt alle contact verbroken. Van een sleuteloverdracht is al helemaal geen sprake.

De werkwijze is altijd identiek. Het appartement of huis dat te huur wordt aangeboden, wordt steevast zéér verleidelijk en tegen een spotgoedkope maandprijs voorgesteld. Wie op één van de vele vastgoedwebsites op zoek is naar een nieuwe woning, kan er meestal amper naast kijken. In de bijhorende uitleg op de site legt de fake-verhuurder vaak ook nog eens uit dat het geenszins zijn bedoeling is om munt te slaan uit de verhuur van zijn woning. Hij wenst enkel dat deze niet onbewoond blijft. Eens hij het vertrouwen heeft gewonnen van de potentiële huurder, vraagt hij om het bedrag van de eerste maand huur en de waarborg (overeenkomstig een maand huur) per postcheque te betalen via Western Union.

In België werd dit soort fraude al in 2007 gesignaleerd, maar gelukkig waaide het over. Nu blijkt het fenomeen opnieuw te zijn opgedoken. De dienst Opsporing van het BIV registreerde al diverse klachten, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. De oplichters gebruiken telkens een andere doorsnee naam, meestal Frans klinkend. Eén constante : de telefoonnummers, vermeld als contactgegeven, zijn afkomstig uit Afrika, hoofdzakelijk uit Benin.
     
Bron: 
http://bivipi.fb.mi.addemar.com/c1076/e1075098/hb1fda/t2/s0/index.html


Deel dit artikel

Ontvang je gratis gids

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag