4 februari 2016

Het is moeilijk om een exacte prijs te plakken op een verhuis. Hier volgt een “raming”, of je je verhuis nu zelf regelt of met de hulp van een professionele verhuisfirma.

De verhuis van je zus kostte 550 euro, die van je collega 1 850! Hoe kan dit verschil worden verklaard? Gewoon: elke verhuis is uniek. En omdat de prijs van een verhuis door heel wat criteria wordt bepaald: het volume, de afstand tussen de oude en de nieuwe woning, de periode, de gewenste dienstverlening, het aantal verdiepingen, verzekeringen, wijze van vervoer, dozen, of je een beroep doet op vrienden, enz.

Heb je een krap budget? Regel dan zelf je verhuis
Jonge koppels of alleenstaanden hebben niet altijd de middelen om een beroep te doen op een verhuizer. Hoeveel moet dat kosten, zo’n verhuis op eigen houtje?

Dozen.
Die kun je lenen van vrienden of vragen in de supermarkt. Dan zijn ze gratis. In het andere geval kost een kleine verhuisdoos doorgaans 1,50 euro, een grote 4 euro en een kleerkastdoos 10 euro.

Bestelwagen.
In auto’s van vrienden kun je nauwelijks een kast kwijt. Je kunt dus moeilijk zonder een bestelwagen. Je kunt ze huren voor een halve of een hele dag. Er bestaan ook weekendformules. Naargelang het volume moet je rekenen op 60 tot 150 euro voor een dag + gemiddeld 0,28 euro per afgelegde kilometer.

Lift.
Die kost je gemiddeld tussen 100 en 150 euro, naargelang de hoogte. Hierbij komt nog 75 tot 90 euro voor de eventuele parkeerplaats, die je bij de gemeente of lokale politie moet aanvragen.

Denk ook nog aan de mogelijke kosten voor een babysitter en een hapje en een drankje voor je vrienden en familie die een handje komen toesteken.

Gemiddeld totaalbudget: tussen 300 en 650 euro, naargelang je behoeften.

Tijd noch zin? Doe dan een beroep op een verhuisfirma.
Een firma kost veel meer, maar is de ideale oplossing voor wie weinig tijd heeft en er zich zelf niet te veel mee wil bezighouden.

Je neemt best echter niet zomaar eender welke verhuisfirma onder de arm. Vraag drie of vier firma’s om een offerte, zodat je ze goed kan vergelijken en misschien tegen mekaar uitspelen.

Opgelet, sommige firma’s factureren per m³, andere werken met een uurprijs, nog andere op basis van een volume dat ze hebben vastgesteld na een voorafgaand bezoek. Ga na of de verplaatsingen inbegrepen zijn. Idem voor de verzekeringen, een inpak- en uitpakdienst en of er bijkomende kosten zijn voor speciale voorwerpen (bv. een piano).

Het hoogseizoen, van midden-juni tot midden-september, is de drukste periode. Bij sommige verhuizers liggen de prijzen dan 30 tot 40 % hoger dan tijdens de rest van het jaar. Controleer dit!

Gemiddeld totaalbudget: 500 euro is echt wel het minimum voor een halve dag, voor een hele dag zal je al gauw 1 000 tot zelfs 2 000 euro betalen wanneer je kiest voor verschillende diensten, zoals in- en uitpakken. Maar je hoeft je dan ook (haast) nergens om te bekommeren.

Bron:
Immovlan.be


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag