27 juli 2015

Geld lenen kost ook geld. Dat zinnetje heb je ongetwijfeld al wel gehoord. Maar wat zijn nu precies die extra kosten wanneer je een woning koopt en hiervoor een lening afsluit?

Wie op zoek gaat naar een woning om te kopen, stelt best vooraf een budget vast. Dit doe je door onder andere alle financiële parameters nauwkeurig in kaart te brengen. Houd hierbij ook rekening met de extra kosten.

Niet alleen het prijskaartje van het huis telt, maar ook de notariskosten, verzekeringen, kosten van je hypothecair krediet, ... et cetera. Wie zijn financiëel plan goed in kaart brengt, vermijdt onverwachte kosten en problemen in een latere fase. We zetten alles even voor je op een rij.

Welke kosten zijn verbonden aan je lening?

1. Dossierkosten
Wie een lening afsluit, zal eenmalige dossierkosten moeten betalen voor het openen van zijn/haar kredietdossier. Wens je later een herziening van je rentevoet, dan is de kans groot dat je deze dossierkosten opnieuw moet betalen.

2. Kosten voor akte hypothecair krediet
Door een hypothecaire lening aan te gaan bij de bank, geef je het pand dat je gaat kopen als waarborg. Dit moet gebeuren via een notariële akte (net zoals je het verkoopcompromis ook in een akte hebt ondertekend). Uiteraard moet je hier opnieuw voor betalen:

3. Intresten
Uiteraard ben je de bank net iets meer verschuldigd dan het bedrag dat je effectief wilt lenen. Onderhandel daarom goed over de rentevoet en bekijk of je een vaste of een variabele rentevoet verkiest en welke krediettermijn voor jou het best geschikt is. Reken dan maar eens uit hoeveel je de bank op termijn werkelijk hebt terugbetaald!

4. Verzekeringen verbonden aan de lening
Vaak kun je bij de bank een korting verkrijgen op je rentevoet indien je akkoord gaat om ook je verzekeringen bij dezelfde bank te nemen. Zodoende vraag je best meteen een offerte voor de brandverzekering, verzekering tegen inbraak, juridische bescherming, schuldsaldoverzekering … Deze kosten dien je jaarlijks te betalen. Op die manier kun je meteen het financiële plaatje van je lening vervolledigen.

Andere extra kosten
Wil je het volledige budgetplan maken, dan moet je met nog meer kosten rekening houden. Zo zijn er nog registratierechten te betalen op het goed, onroerende voorheffing, de aktekosten en het ereloon van de notaris, expertisekosten (bijvoorbeeld voor de schatter) en nog een heleboel variabele kosten (bijvoorbeeld voor renovatie, onderhoud, aansluitingskosten …).

Bron:
Zimmo


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag