10 april 2013

Het is zover: je gaat je woning verkopen. Maar hoe begin je eraan? Hoe laat je het verkoopproces vlot verlopen? Waar dien je zeker aan te denken? Uit een rondvraag bij zijn makelaars verzamelde Century 21 5 tips die je alvast een heel eind op weg helpen.

1. Een villa met twee slaapkamers en een badkamer ...
Kom tegemoet aan de verwachtingen van kandidaat-kopers door uw woning binnen de juiste categorie te plaatsen. De basiskenmerken van de verschillende type woningen (rijwoning, halfopen bebouwing, vrijstaand huis, duplex-appartement, penthouse, loft, ...) zijn voor de hand liggend. Binnen deze algemene categorieën bestaan er echter nog verschillen. Een ruime landelijk gelegen vrijstaande woning, een villa, onderscheidt zich met het aantal slaapkamers of badkamers, een rijhuis met de oppervlakte van de tuin en een appartement op basis van het al dan niet beschikken over een parkeerplaats en/of terras.

2. Emotionele waarde ≠ objectieve prijs!
Om de prijs van de woning te bepalen, zijn er een aantal basiscriteria voorhanden zoals het bouwjaar, de locatie, de bouwstijl en eventueel andere panden die te koop staan in de omgeving. Ook de staat van de woning, de EPC-waarde, de eventuele renovatiekosten en de uitbreidingsmogelijkheden zijn van belang. Uw herinneringen aan het huis zijn van onschatbare waarde ... echter, deze ontbreken nog bij de toekomstige eigenaar en mogen dus geen rol spelen in de prijsbepaling. Een onafhankelijk expert kan hulp bieden bij het bepalen van een objectieve waarde.

3. Snel! Snel! Snel!
Een deadline zetten op de verkoop van een woning is prima, maar staar je niet blind op een datum. Het hele traject neemt wel wat tijd in beslag: zo bedraagt de gemiddelde verkooptijd binnen de Century 21-organisatie 96 dagen. Het is belangrijk om het voor jou meest gunstige verkoopmoment te bepalen. Idealiter is dit een moment waarop je de nodige tijd kunt vrijmaken voor bezoeken van kandidaat-kopers en/of openhuisdagen waarbij kooplustigen een kijkje kunnen komen nemen.

4. Energieprestatie- en andere certificaten ...
Vraag de nodige attesten bij de bevoegde instanties op vooraleer je je woning te koop aanbiedt. De wetgeving in het Vlaamse, Waalse en Brusselse gewest zijn niet altijd gelijklopend en sterk verschillend wat betreft richtlijnen, bewijsstukken en coderingen (bijvoorbeeld bij de EPC-waarden of bodemsaneringsattesten). Zeker in de grensstreken zijn misverstanden mogelijk. Als je de schriftelijke formaliteiten niet tijdig in orde brengt, kunnen ze het verkoopproces aanzienlijk vertragen. De effectieve verkoop kan immers pas plaatsvinden zodra alle noodzakelijke documenten voorhanden zijn.

5. Advertentie hier, advertentie daar ...
Als je je huis verkoopt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen weten dat je huis te koop staat. Een bord aan de gevel of een advertentie geeft alvast een eerste visibiliteit aan de verkoop. Overweeg echter grondig de mogelijke kanalen in functie van tijd, moeite en geld. Stem de keuze van kanalen af op het profiel van je doelgroep van kandidaat-kopers. Via een advertentie in het lokale reclameblad bereik je een ander publiek dan via een advertentie op een immobiliënsite. Als je beslist om een bepaald budget vrij te maken voor reclame, spendeer dit bedrag dan niet volledig in de eerste verkoopweek, een goede visibiliteit is immers wenselijk gedurende het hele verkoopproces.

6. Nog even de kast voor de barst plaatsen ...
Onderwerp je woning aan een uitgebreide en objectieve analyse. Wat zijn de grote troeven van uw huis? Waar zitten de eventuele gebreken? Welke uitbreidingsmogelijkheden biedt het pand en welke delen van het huis zijn echt aan vernieuwing toe? Tracht met andere woorden uw woning te bekijken door de ogen van een kandidaat-koper. Verdoezel geen mindere punten, zoals een barst of losse tegels. Dit zou zich achteraf tegen je kunnen keren. Speel daarom van bij de start open kaart en bouw een vertrouwensrelatie met de kandidaat-koper op.

7. De kast van oma staat prachtig in de dressing
Maak het huis uitnodigend voor de kandidaat-kopers en creëer een gezellige sfeer tijdens de kijkmomenten. Kandidaat-kopers zijn geïnteresseerd in de ruimtes, niet in uw meubilair of privéleven. Haal die zware overgordijnen weg, verwijder de grote antieke kast uit uw slaapkamer, creëer licht en ruimte en benadruk de sterke punten van uw woonst. Bezoekers krijgen met deze kleine aanpassingen gegarandeerd een heel ander gevoel bij het binnentreden van de ruimtes.
Is een kamer echt in slechte staat, overweeg dan om die ruimte zelf even op te knappen. Beperkte verfraaiingsingrepen, ‘homestaging’, kunnen de verkoopbaarheid van een huis positief beïnvloeden.

8. Uw huis = een thuis!
Het geheim van een aantrekkelijk huis met een huiselijke sfeer zit hem in de kleine dingen. Een muffe geur geeft kandidaat-kopers onmiddellijk een onaangenaam gevoel. Verlucht daarom regelmatig elke kamer. Laat daarnaast de verwarming tijdens de verkoopperiode bij koud weer op een lage stand branden: in een onverwarmd huis ziet een koper geen gezellige thuis. Vergeet ook niet af en toe de ramen te lappen en de meubels af te stoffen, kortom, blijf het huis verzorgen zoals u ervoor deed. En wat geldt voor het huis, geldt ook voor de (voor)tuin. Het takenpakket verschilt hier per seizoen: in de winter voorzie je een sneeuwvrij pad, in de herfst ruim je de bladeren en in de lente en zomer maai je het gras.

9. Yes, een bod!
Heb je een bod ontvangen? Proficiat! Vooraleer je je halsoverkop in de verkooponderhandelingen gooit, zijn enkele vragen belangrijk: is het een realistisch bod? Hebben de kandidaat-kopers hun financiële draagkracht bij de bank gecontroleerd? Daar waar vroeger gemiddeld 1 op de 10 verkopen afsprong vanwege onvoldoende financiële draagkracht bij de kandidaat-koper, schommelt dit aantal vandaag al tussen 20% en 25%.
Bovenstaande reflecties kunnen je helpen bepalen of je akkoord gaat met het bod of je de verkoopprijs toch verder wenst te onderhandelen. Laat je indien nodig bijstaan door een objectieve derde partij: bij een verkoopproces gelden zeer strikte regels voor het aanvaarden of verwerpen van een bod. Zo is een schriftelijk bod bindend, mits er voldaan werd aan bepaalde voorwaarden. Neem ook altijd de nodige clausules zoals opschortende voorwaarden op in het compromis en/of bod. Dit zodat een vertraging van de verkoop vermeden wordt indien de financiële draagkracht van de kandidaat-kopers onvoldoende zou blijken te zijn.

10. Koper gevonden! Wat nu?
Je bent tot een akkoord gekomen met een kandidaat-koper, wat zijn nu de volgende stappen? Naast het tijdig aanvragen van de nodige attesten is het van belang je goed te informeren over de nodige administratieve verplichtingen na verkoop. De onderhandse verkoopovereenkomst, compromis, is een bindende overeenkomst waarin je als verkoper aangeeft dat je aan de koper tegen een bepaalde prijs je woning verkoopt. Besteed voldoende aandacht aan dit document en laat het opstellen door een expert: het is uitermate belangrijk dat het correct, duidelijk en volledig is! Doorgaans wordt bij de ondertekening van de verkoopovereenkomst een voorschot betaald.
Om de verkoop wettelijk te bezegelen, stelt de notaris, op basis van dit compromis, een notariële akte op. Dit dient door de band te gebeuren binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis.


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag