27 maart 2014

‘Wat met de garage?’ Dat is één van de vragen die de architect je zal stellen bij het overlopen van je woonwensen. Wil je een garage en moet die dan losstaand of inpandig zijn? Welke zijn de voor- en nadelen? En kies je voor een inpandige garage, welke zijn dan de consequenties voor de garagepoort? Enkele antwoorden.

Een inpandige garage kan handig zijn: je kunt droog in en uit de wagen stappen, je kunt een deel van de garage reserveren als waszone of als technische zone voor de verwarmingsinstallatie. Daar staat dan weer tegenover dat de garage ook goed geïsoleerd moet worden en luchtdicht moet zijn om aan de energie-eisen te voldoen. De keuze die je hier maakt, heeft op het einde van het bouwtraject dus een zekere, maar geringe invloed op de K- en E-peil van de woning.

Het komt er dus op aan doordacht te kiezen. Wanneer de garage enkel moet dienen om de wagen te stallen, laat je ze best buiten het beschermde volume vallen: goedkoper en energie-efficiënter. Let wel, bij een rijwoning of halfopen woning kan het zijn dat de architect op basis van de plaats en andere factoren aantoont dat de garage best wel binnen het beschermde volume valt. Bijvoorbeeld wanneer de garage volledig omringd is door beschermd volume.

Heb je ruimere plannen voor de garage en wil je er ook de technieken – verwarmingsketel of ventilatie-unit – in kwijt, dan is het comfortabeler de garage in het beschermd volume op te nemen.

De keuze die je maakt, heeft een invloed op de netto-energiebehoefte van de woning. Wanneer de garage zich buiten het beschermd volume bevindt, is die behoefte lager dan wanneer ze binnen het beschermd volume ligt. De exacte invloed is onder meer afhankelijk van de oppervlakte van de garage, de oriëntatie, de zontoetreding, …

Garagepoort
Kies je ervoor de garage buiten het beschermd volume te bouwen, dan zijn er weinig of geen eisen aan de garagepoort op het vlak van isolatie en luchtdichtheid. Wanneer de garage tegen de woning grenst en via een deur toegankelijk is, kies je best een goed geïsoleerde en luchtdichte deur. Valt de garage binnen het beschermd volume dan vraagt de poort meer aandacht. Net als de andere gebouwdelen moet ze aan de maximale U-waarden in de EPB-regelgeving voldoen. Nagenoeg alle sectionaal poorten zijn tegenwoordig wel geïsoleerd, maar de dikte van de cassettes en de gebruikte isolatie bepalen de isolatiewaarde (U-waarde) van de poort. Kijk deze U-waarde na in de offerte of op het typeschild van de poort. Wanneer je om een esthetische reden voor een kantelpoort of een sectionaal systeem kiest dat je zelf dient te bekleden, dan is de poort niet geïsoleerd. Informeer je hoe je dergelijke systemen toch afdoende kunt isoleren om ze te gebruiken als onderdeel binnen het beschermd volume. Niet alleen de isolatiewaarde van de poort is bepalend, ook de plaatsing speelt een doorslaggevende rol. Vergewis je er daarom van dat de aannemer een thermische onderbreking tussen de muur en het poortkozijn plaatst. Verder dienen de afdichting van de poort en het poortkader goed geïsoleerd zijn. Vanzelfsprekend moet de poort volgens de regels van de kunst geïnstalleerd worden.

Kies een veilige garagepoort
Naast een goede isolatie moet de garagepoort aan enkele veiligheidseisen voldoen. Die eisen staan beschreven in de norm NBN EN12604. Die bepaalt onder meer dat de poort voorzien moet zijn van kabelbreukbeveiliging, veerbreukbeveiliging, vingerklembeveiliging.

Bron:
Habitos


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag