Vastgoedbranche loopt online ver achter op consument

De vastgoedbranche kijkt veelal nog altijd op een ouderwetse manier tegen de inzet van Internet aan. Die conclusie trekken internetmarketingbureau’s uit eigen onderzoek

De resultaten tonen aan dat er nog een behoorlijke kloof zit tussen aanbieders en de klant. Het onderzoek is onder meer uitgevoerd onder aanbieders van vastgoed en aanverwante bedrijven.

Internet en Sociale media spelen volgens internetmarketingbureau’s voor consumenten een steeds belangrijkere rol als medium in het proces van oriëntatie en aankoop. Om te zien hoe de vastgoedbranche in België aansluit bij deze trend werd een Internet Marketing onderzoek gehouden onder een groot aantal bedrijven in de branche. Dit met als doel om te zien in hoeverre de internetmarketingactiviteiten aansluiten bij het hedendaagse consumentengedrag.

Ouderwets
De belangrijkste conclusies uit dit rapport komen neer op het feit dat de vastgoedbranche nog ouderwets tegen de inzet van Internet aankijkt; sociale media, mobile marketing of zoekmachine optimalisatie worden niet tot zeer beperkt ingezet. Soms wordt amper de mogelijkheid geboden aan consumenten om bedrijfsinformatie te vinden op de website van het bedrijf of de mogelijkheden om (digitaal) contact op te nemen, niettegenstaande dit wettelijk verplicht is. Dit zijn redelijk basale dingen die in een moderne website en Internet Marketing Activiteiten niet mogen ontbreken, zeker niet met de consumententrend dat men zijn eigen kanaal van contact zoekt.

Nieuwberichten en de Vastgoedmakelaar
Niettegenstaande consumenten verwachten van de vastgoedmakelaars zich voortdurend op de hoogte houden van de recentste ontwikkelingen op de vastgoedmarkt blijkt dat sommigen dit niet doen. Velen volgen nieuwsbrieven en blogs voortdurend op en willen actief meewerken aan de openbaarheid en transparantie van de vastgoedmarkt, anderen hebben hier geen enkele boodschap aan en zijn totaal niet geïnteresseerd in wat er gebeurt in hun branche.

Het onderzoek stelde ook vast dat sommige vastgoedmakelaars zich op ‘vastgoed nieuwsbrieven’ nooit inschrijven, zich uitschrijven, er geen lezen of niet aanwezig zijn op vastgoed fora en blogs. Consumenten doen dit wel en volgen deze informatiebronnen nauwgezet op. Waar vele makelaars waarschijnlijk geen rekening mee houden is dat marketing bedrijven technieken ontwikkelden om deze ‘branche interesses’ te bemachtigen en deze gegevens, feiten en analyses mogelijks in de toekomst zullen delen met de consument. Het is niet uitgesloten dat vastgoedmakelaars in de toekomst individueel dan ook zouden kunnen gewaardeerd en beoordeeld worden op hun kennis en hun branche interesse…

Conclusies
De belangrijkste conclusies: - 32% van de respondenten plaatst geen contactformulier op de website. - Van de respondenten die een nieuwsbrief aanbieden, stuurt 17% nooit een nieuwsbrief. - 99% van de respondenten heeft geen mobiele versie van de website. - 79% van de respondenten is niet actief op Sociale Media. - Zoekmachine optimalisatie scoort gemiddeld 3,9 in de vastgoedbranche (rapportcijfer 0-10). - 21% schrijft zich uit op vastgoed nieuwsbrieven. - 59% heeft nog nooit een vastgoed forum bezocht. - 43% geeft geen weerwoord als over hen iets wordt geschreven.

Het positieve aan de resultaten van dit onderzoek is dat er een duidelijk overzicht ontstaat van waar kansen en verbeteringen zich bevinden. Een belangrijke stap echter die in de vastgoedbranche eerst genomen moet worden, is het besef dat de consument het platform bepaalt en niet de aanbieder.

Gerelateerde artikels

Hoeveel verdient je bank op je hypothecaire lening?

Weet je echt hoeveel je hypothecair krediet kost? Wanneer je een lening onderschrijft, vergoedt de bank zichzelf voor haar diensten en om het risico op wanbetaling te compenseren. Deze marge heeft zijn weerslag op je rentevoet, die je kan onderhandelen met je bankier. Ontdek hoeveel je bank verdient aan je hypothecaire lening en hoe je betere voorwaarden onderhandelt.
Lees meer

Zonnepanelen ook in 2021 rendabel!

Groene energie is een blijver. Ook in 2021 levert investeren in zonnepanelen een positieve bijdrage aan zowel het klimaat als je portefeuille. Zo zijn er vanaf dit jaar opnieuw subsidies voor nieuwe installaties en kan het wegvallen van de terugdraaiende teller je financieel voordeel opleveren, aangezien het prosumententarief in dat geval ook wegvalt!
Lees meer

Onderhoudstips: maak je terras klaar voor de lente!

De lente is in het land. Kan je terras na de winter nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is een grondige reiniging geen overbodige luxe! Met deze tips geniet ook jij in geen tijd van de heerlijke lentezon!
Lees meer

Dit moet je weten over de nieuwe regels rond woonkwaliteit in Vlaanderen!

Sinds 1 januari laatstleden geldt er in Vlaanderen een nieuw decreet rond de kwaliteit van woningen. Dat is onder andere van belang als je een woning (ver-)huurt. Wat moet je daarvan weten? Wat riskeer je als een woning verhuurt die niet aan de normen voldoet?
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons