17 oktober 2013

De vastgoedbranche kijkt veelal nog altijd op een ouderwetse manier tegen de inzet van Internet aan. Die conclusie trekken internetmarketingbureau’s uit eigen onderzoek

De resultaten tonen aan dat er nog een behoorlijke kloof zit tussen aanbieders en de klant. Het onderzoek is onder meer uitgevoerd onder aanbieders van vastgoed en aanverwante bedrijven.

Internet en Sociale media spelen volgens internetmarketingbureau’s voor consumenten een steeds belangrijkere rol als medium in het proces van oriëntatie en aankoop. Om te zien hoe de vastgoedbranche in België aansluit bij deze trend werd een Internet Marketing onderzoek gehouden onder een groot aantal bedrijven in de branche. Dit met als doel om te zien in hoeverre de internetmarketingactiviteiten aansluiten bij het hedendaagse consumentengedrag.

Ouderwets
De belangrijkste conclusies uit dit rapport komen neer op het feit dat de vastgoedbranche nog ouderwets tegen de inzet van Internet aankijkt; sociale media, mobile marketing of zoekmachine optimalisatie worden niet tot zeer beperkt ingezet. Soms wordt amper de mogelijkheid geboden aan consumenten om bedrijfsinformatie te vinden op de website van het bedrijf of de mogelijkheden om (digitaal) contact op te nemen, niettegenstaande dit wettelijk verplicht is. Dit zijn redelijk basale dingen die in een moderne website en Internet Marketing Activiteiten niet mogen ontbreken, zeker niet met de consumententrend dat men zijn eigen kanaal van contact zoekt.

Nieuwberichten en de Vastgoedmakelaar
Niettegenstaande consumenten verwachten van de vastgoedmakelaars zich voortdurend op de hoogte houden van de recentste ontwikkelingen op de vastgoedmarkt blijkt dat sommigen dit niet doen. Velen volgen nieuwsbrieven en blogs voortdurend op en willen actief meewerken aan de openbaarheid en transparantie van de vastgoedmarkt, anderen hebben hier geen enkele boodschap aan en zijn totaal niet geïnteresseerd in wat er gebeurt in hun branche.

Het onderzoek stelde ook vast dat sommige vastgoedmakelaars zich op ‘vastgoed nieuwsbrieven’ nooit inschrijven, zich uitschrijven, er geen lezen of niet aanwezig zijn op vastgoed fora en blogs. Consumenten doen dit wel en volgen deze informatiebronnen nauwgezet op. Waar vele makelaars waarschijnlijk geen rekening mee houden is dat marketing bedrijven technieken ontwikkelden om deze ‘branche interesses’ te bemachtigen en deze gegevens, feiten en analyses mogelijks in de toekomst zullen delen met de consument. Het is niet uitgesloten dat vastgoedmakelaars in de toekomst individueel dan ook zouden kunnen gewaardeerd en beoordeeld worden op hun kennis en hun branche interesse…

Conclusies
De belangrijkste conclusies: - 32% van de respondenten plaatst geen contactformulier op de website. - Van de respondenten die een nieuwsbrief aanbieden, stuurt 17% nooit een nieuwsbrief. - 99% van de respondenten heeft geen mobiele versie van de website. - 79% van de respondenten is niet actief op Sociale Media. - Zoekmachine optimalisatie scoort gemiddeld 3,9 in de vastgoedbranche (rapportcijfer 0-10). - 21% schrijft zich uit op vastgoed nieuwsbrieven. - 59% heeft nog nooit een vastgoed forum bezocht. - 43% geeft geen weerwoord als over hen iets wordt geschreven.

Het positieve aan de resultaten van dit onderzoek is dat er een duidelijk overzicht ontstaat van waar kansen en verbeteringen zich bevinden. Een belangrijke stap echter die in de vastgoedbranche eerst genomen moet worden, is het besef dat de consument het platform bepaalt en niet de aanbieder.

Bron:
Billionhomes


Twitter Facebook Google-plus

VRAAG NU UW SCHATTING!

Denkt u eraan uw woning of grond te verkopen, maar zou u graag eerst een idee hebben van de waarde? Vul dan het contactformulier in en onze vastgoedexpert zal vrijblijvend bij u langskomen voor een uitgebreide waardebepaling.

Contacteer mij voor schatting

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag