Je woning verkopen? Zoveel kost het.

1. Je woning laten schatten: 0 tot 250 euro


Een vastgoedagent helpt je om de prijs van je pand te bepalen. Verkoop je zelf je woning? Dan laat je best de waarde van je woning schatten door een expert. Soms wordt deze dienst gratis aangeboden, maar een neutrale expertise kost toch al snel 250 euro.


2. Advertentie plaatsen: vanaf 69,89 euro per maand


Verkoop je je woning of appartement zonder makelaar? Dan plaats je best een vastgoedzoekertje online zodat potentiële kopers al een eerste indruk krijgen. Volgens De Tijd kost een zoekertje op Immoweb zo’n 69,89 euro per maand als je voor het basispakket kiest. De prijs kan oplopen tot 119,68 euro per maand indien je het premiumpakket wenst.


3. Notaris of vastgoedkantoor: 3.500 euro tot 3,63% van verkoopprijs


Doe je beroep op een vastgoedkantoor? Dan betaal je een commissie aan de makelaar als je woning ook effectief verkocht is. Die commissie bedraagt meestal 3% van de verkoopprijs. Bij een onderhandse verkoop betaal je een ereloon aan de notaris. Dat mag niet meer dan 2% van de verkoopprijs bedragen. Wordt je woning openbaar verkocht? Dan betaal je 3.500 tot 4.000 euro kosten aan de notaris. In ruil neemt hij het volledige verkoopproces op zich: van publiciteit tot de huur van de verkoopzaal.

4. Het energieprestatiecertificaat (EPC): 100 tot 450 euro



Als verkoper moet je verplicht het EPC van je woning kunnen voorleggen aan kandidaat-kopers. Hierop staat de energiescore van je woning, maar ook advies om energie te besparen. Alleen energiedeskundigen die door de Vlaamse overheid zijn erkend, mogen zo’n document opstellen. De prijs verschilt van woning tot woning: gemiddeld zo’n 100 euro voor een studio tot 450 euro voor een villa.


5. Elektrische keuring: 0 tot 125 euro


Ook een keuringsverslag van je elektrische installatie is verplicht. Zo toon je aan of je installatie al dan niet conform is. Is je verslag ouder dan 25 jaar of heb je er geen? Dan moet je een nieuwe keuring aanvragen die gemiddeld 125 euro kost.


6. Postinterventiedossier: 0 tot 150 euro


Is je woning na 1 mei 2001 gebouwd? Of heeft een aannemer sindsdien werken uitgevoerd? Dan moet je verplicht een postinterventiedossier (PID) kunnen voorleggen. Dit dossier bevat alle elementen die belangrijk zijn voor latere aanpassingswerken zoals een onderhoud, verbouwingen, sloopwerken. Een PID wordt opgemaakt door een veiligheidscoördinator of de aannemer en kost gemiddeld zo’n 150 euro. Voer je zelf werken uit? Dan moet je zelf het PID aanvullen of opstellen.

7. Bodemattest: 52 euro



Ook een bodemattest is verplicht bij de verkoop van je woning. Dit attest informeert kandidaat-kopers over de kwaliteit van de grond en de mogelijke verontreiniging ervan. In Vlaanderen kan je hiervoor terecht bij de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij). Je betaalt hier 52 euro voor. In Brussel bedraagt het basistarief 38 euro. 


8. Keuringscertificaat stookolietank: 100 tot 150 euro


Is je woning nog voorzien van een stookolietank? Dan kan je maar beter een conformiteitsattest voorleggen aan de koper. Dit is niet verplicht, maar de notaris zal hier wel op aandringen zodat je in orde bent met de geldende milieuwetgeving. Reken hiervoor op zo’n 100 tot 150 euro. Een niet-gekeurde stookolietank kan aanleiding geven tot sanctionering.

Bron
Livios

Deel dit artikel

Ontvang je gratis gids

Vragen?

Indien je een vraag hebt, klik dan op onderstaande knop. Dan kan je een formulier invullen waarna wij spoedig contact met je opnemen.

Stel je vraag